Bertus legt uit - aflevering 4

HCC BertusPostema 200Deze tip staat in het teken van het afhandelen van financiële zaken online. Denk hierbij aan mijnoverheid.nl, de belastingdienst of mijnpensioenoverzicht.nl. Om hiermee aan de slag te gaan heb je een zogeheten DigiD nodig. Bertus legt in de uitzending uit wat dit is en hoe je het aanvraagt, hier gaan we er wat dieper op in.

Wat is DigiD?
DigiD staat voor Digitale Identiteit. Je zou het kunnen beschouwen als je digitale paspoort of als gecertificeerde digitale handtekening. Met je DigiD kun je inloggen op websites van de overheid en in de zorg. Een DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die je allebei zelf kiest.

Een DigiD is niet verplicht, maar steeds meer overheidsorganisaties gebruiken DigiD voor de toegang tot hun online dienstverlening. Je hebt bijvoorbeeld een DigiD nodig om digitale post van de Belastingdienst te bekijken in je Berichtenbox (een soort digitale postbus) van MijnOverheid.nl. Belastingzaken kun je alleen nog digitaal regelen, dus als je zelf geen DigiD hebt en dat ook niet wilt, is het zaak om iemand die je vertrouwt te machtigen.

Wat kan of moet ik met DigiD?
Met je persoonlijke DigiD kun je onder meer de volgende zaken via internet regelen:
• belastingaangifte doen;
• kinderbijslag aanvragen;
• registreren in het Donorregister;
• gemeentelijke diensten aanvragen, zoals een uittreksel van de Basisregistratie Personen (BRP);
• zaken rondom je zorgverzekering regelen.

Er zijn inmiddels er al veel landelijke organisaties aangesloten bij DigiD, naast de Belastingdienst zijn dat bijvoorbeeld sommige ministeries, de RDW, het Kadaster en het UWV. Een meerderheid van de  gemeentes, een aantal provincies, verschillende waterschappen, samenwerkingsverbanden van  gemeentes en waterschappen, vele pensioenfondsen en zorgverzekeraars en ook een aantal zorgverleners als ziekenhuizen, zorgcentra, maar ook het KNMG en Visio om er een paar te noemen.

>> Het volledige overzicht van organisaties

Lees ook: MijnOverheid, wat moet ik ermee >>

Hoe vraag ik DigiD aan?
Je vraagt je DigiD online aan via de website van DigiD, op de pagina DigiD aanvragen.
Daar vul je de gevraagde gegevens in. Je hebt hiervoor je Burgerservicenummer nodig, dus zorg dat je dat bij de hand hebt. Je vindt het in je paspoort, op je IDkaart of rijbewijs. Je moet bij de aanvraag al je gebruikersnaam en wachtwoord kiezen, dus zorg dat je deze goed onthoudt!

Binnen vijf dagen na je aanvraag krijg je per post een activeringscode toegestuurd. Als je nu naar de activeringspagina gaat moet je eerst je zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord invoeren en vervolgens kun je met de code uit de brief, je DigiD activeren.
Nu kun je altijd inloggen op mijnoverheid.nl en bij andere aangesloten organisaties.

Let op: Je kunt je DigiD alléén via de website aanvragen, niet per brief of e-mail.

Let op: Geef bij de aanvraag bij voorkeur (ook) je mobiel telefoonnummer op. Sommige organisaties of acties vereisen voor nog meer veiligheid dat je als extra controle een code invoert die je op dat moment per sms ontvangt.

Veiligheid
Je gebruikersnaam en wachtwoord zijn natuurlijk strikt persoonlijk. Bescherm deze gegevens daarom goed en voorkom dat anderen er misbruik van kunnen maken. Zorg dus niet alleen dat je wachtwoord goed kunt onthouden, maar zorg ook dat het een sterk wachtwoord is.

Let op: Niemand mag je vragen om je gebruikersnaam, wachtwoord of activeringscode. Niet per e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Gebeurt dit toch, dan kun je er zeker van zijn dat dit geen zuivere koffie is.

Op de site van DigiD wordt momenteel (maart 2017) gewaarschuwd voor phishing:

Phishing e-mails in omloop

Pas op voor valse e-mail

Momenteel is een valse e-mail in omloop. De e-mail heeft als onderwerp ‘Uw Belastingteruggave is berekend’ en lijkt afkomstig van DigiD, maar dat is niet het geval. Klik niet op de link in het bericht en stuur geen gegevens op. U kunt het beste de e-mail verwijderen.
Valse e-mails lijken steeds echter, maar zijn te herkennen. Lees hier meer over de kenmerken.


Lees ook: Help, ik krijg een e-mail dat ik iets moet betalen >>

iDin
iDin is een vrij nieuwe dienst van de banken (en andere betaalinstellingen) in Nederland. De toepassing is zeker te vergelijken met DigiD, de werking lijkt op die van betaaldienst iDeal. Interessant is dat je hiermee ook op bij aantal van eerder genoemde organisaties kunt inloggen, zoals sommige verzekeringsmaatschappijen en de Belastingdienst, maar ook bij webwinkels.

Lees ook: Wat is iDin >>

Lees ook: Hoe werkt online betalen >>

Wil je meer weten over online veiligheid en aanverwante of andere zaken? Door de Regio’s of Interessegroepen van HCC worden regelmatig bijeenkomsten, lezingen of workshops over deze en andere onderwerpen georganiseerd. Kijk in de agenda wanneer er een bij jou in de buurt is.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden