2017 is het jaar waarin je de term iDIN opeens voorbij zult zien komen. Maar wat is het eigenlijk?

Heel kort gezegd: iDIN is eigenlijk iDEAL, alleen dan niet om mee te betalen maar om veilig mee in te loggen op diverse sites, zoals de Belastingdienst en verzekeraars, maar ook webwinkels. Het is een dienst van de Nederlandse banken en zorgt ervoor dat je minder verschillende toegangscodes en wachtwoorden hoeft aan te maken en te onthouden. Ook voor bedrijven en organisaties die je toestaan met iDIN in te loggen, is het handig: zij krijgen zo meer zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers.

Met iDIN kan een klant zijn identiteit bevestigen. Zo weet een online slijter bijvoorbeeld zeker dat je 18+ bent, niet alleen omdat je 18+ moet zijn om iDIN te gebruiken, maar ook omdat het bedrijf dit nu zelf kan verifiëren. Ze weten zo bovendien zeker dat het geen nepaccount is. Natuurlijk kun je denken: maar ik betaal toch ook via iDEAL en dus met diezelfde gegevens? Maar betalen doe je in het algemeen pas aan het einde van je bezoek van de webwinkel of online dienstverlener, en inloggen of een account aanmaken aan het begin.Verder zijn er webwinkels die je toestaan om achteraf via acceptgiro te betalen, of waar je om allerhande redenen met je credit card betaalt of een andere betalingsmethode wilt gebruiken.

Hoe werkt het?
Als je op de site van een bedrijf of instelling het iDIN-logo ziet, kun je daar inloggen zoals je dat gewend bent bij je bank te doen. Selecteer je (internet)bank en volg de aanwijzingen die je krijgt. Je zult zien dat het precies zo werkt als bij iDEAL. Alleen gaat het nu niet om een betaling, maar om een identificatie. Je kunt hiermee ook je account aanmaken als je dat nog niet hebt, heel handig dus, want je hebt geen aparte wachtwoorden en toegangscodes meer nodig.

Natuurlijk kun je kiezen of je iDIN wel of niet wilt gebruiken. En bij ieder gebruik geef je expliciet goedkeuring voor het versturen van eventuele persoonsgegevens naar de ontvanger. Daarbij zie je steeds welke gegevens de ontvanger heeft opgevraagd. Dat kunnen naam, adres, geboortedatum of leeftijdsindicatie of geslacht zijn.

In 2016 is de Betaalvereniging Nederland, waar banken en andere betaalinstellingen lid van zijn, iDIN gestart als een pilotproject. Dit jaar wordt iDIN breder ingezet en zullen steeds meer bedrijven deze inlogmogelijkheid aanbieden. De Belastingdienst, verzekeraars en enkele andere bedrijven hebben al deelgenomen aan de pilot, maar je kunt straks ook bijvoorbeeld bij webwinkels op deze manier inloggen.

iDIN is een veilig systeem. Online dienstverleners, webwinkels en instellingen krijgen geen toegang tot andere gegevens dan eerder genoemde. Bovendien wordt na het identificeren of inloggen de verbinding tussen bank en ontvanger weer verbroken. Omgekeerd ontvangt je bank ook geen gegevens over bezochte webpagina’s of bestellingen en dergelijke.

Lees meer op de iDIN-site of in het nieuwsbericht uit november.