LET OP:
Is jou internetprovider Ziggo, Tele2 of InterNLnet en heb je problemen bij het versturen van mail met je HCC!net-adres? Klik dan hier voor instructies om het probleem te verhelpen.

 

Waar zie ik of er een storing is?

Let op: kijk eerst of er al een storingsmelding staat op de homepage van www.hcc.nl. Doorloop daarna de stappen die je onderaan deze pagina vindt. Klik hier om er direct naar de technische specificaties te gaan.

 

Wat zijn de inloggegevens voor HCC!net?

De gebruikersnaam en het wachtwoord van je HCC!net mailbox zijn gelijk aan die van je persoonlijk profiel op www.hcc.nl en andere websites van HCC

 

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

Wil je het wachtwoord van je mailbox wijzigen, dan kun je dit doen door het wachtwoord van je profiel te wijzigen. Ga hiervoor naar www.mijnhcc.nl, log in en klik in de tabbalk onder het rode hoofd-menu op de tab "Wachtwoord wijzigen". Je kunt ook, na het inlogggen op www.hcc.nl in het menu "vereniging" op de optie "Mijn gegevens" klikken en vervolgens op tab "Wachtwoord wijzigen".

 

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Gebruik de wachtwoordvergeten-functie op www.hcc.nl. Er wordt dan een wachtwoordherstellink verstuurd naar het e-mailadres dat bij HCC bekend is als correspondentieadres, hier sturen wij onder andere nieuwsbrieven naartoe als je hier op ingeschreven bent

Komt de mail niet aan, of kun je niet meer bij je mail omdat het correspondentieadres een HCC!net-adres is? Dan kun je je wachtwoord ook wijzigen met je Lidnummer en HCC-code, klik hiervoor op deze link.

Ben je je HCC-code kwijt, vraag dan een nieuwe code op via deze link.

 

Wat zijn de POP3, IMAP en SMTP-instellingen van HCC!net?

De technische specificaties staan onderaan deze pagina, klik hier om er direct naartoe te gaan.

 

Ik kan geen mail meer versturen vanuit mijn mailprogramma, hoe kan dit?

Voor het versturen van mail dien je een SMTP-server op te geven bij de instellingen van het account waarmee je mailt. Je kunt hiervoor de SMTP-server van HCC gebruiken, klik hier voor meer informatie.

 

Iemand stuurt mij een mail maar deze komt niet aan, hoe kan dit?

De mail die je verwachtte te ontvangen is wellicht afgevangen door het spamfilter. Het kan soms voorkomen dat mail onterecht voor spam aan wordt gezien. Als je vermoedt dat een mail is tegengehouden, stuur dan een mail naar met het adres waarvan je een mail verwachtte en wanneer deze mail ongeveer verstuurd zou zijn. Dan kan er worden uitgezocht of, en zo ja waarom, deze mail voor spam is aangezien. Degene waarvan de mail niet is aangekomen ontvangt altijd een bericht dat zijn/haar mail is tegengehouden.

 

Kan ik een extra mailbox aanmaken?

Nee, je kunt alleen e-mail-aliassen aanmaken. Het aanmaken van extra mailboxen was een speciale dienst die geleverd werd aan HCC!net ADSL-klanten. Op 1 november 2005 is HCC!net ADSL overgenomen door XS4all en veranderd in XS4all ADSL. De oorspronkelijke extra mailboxen van de HCC!net ADSL-abonnees zijn blijven bestaan, hoewel deze dienst na de overname is komen te vervallen. De reeds bestaande extra mailboxen blijven actief tot het lidmaatschap wordt beëindigd of deze handmatig worden verwijderd.

 

Ik krijgen de melding dat mij mailbox vol zit; "Over quota" wat nu?

De melding "Over quota" geeft aan dat je webmailbox vol zit. Dit betekent dat het totaal aantal e-mails in je webmailbox meer dan 1 GB ruimte inneemt.
Log in dit geval in op je webmail via de optie "webmail"op de menubalk van www.hcc.nl of log in via https://webmail.hccnet.nl. Verwijder vervolgens een aantal of alle mails uit je prullenbak (zie hierboven). Levert dat niet voldoende ruimte op, verplaats dan eerst een aantal mails naar je prullenbak en verwijder deze daaruit definitief. 

 

Ik krijg geen mail meer binnen; wat nu?

Indien je denkt dat je geen nieuwe e-mails binnenkrijgt, kan het goed zijn dat je webmailbox "over quota" is. Zie voor de oplossing hierboven. 
Controleer ook in de mailboxinstellingen in je inlogscherm of er geen automatische Forward staat ingesteld. Ook in dat geval zie je namelijk de binnenkomende mails niet.

 

Hoe zie ik in de webmail hoeveel ruimte mijn mail inneemt?

Zet je cursor links onder op het balkje onder de tekst "Mappen beheren". Dan verschijnt de ruimte die je bestanden in beslag nemen, bijvoorbeeld:  gebruik
Via "Mappen beheren" kun je een aantal acties op mappen uitvoeren, o.a. lege mappen verwijderen.

 

Ik heb mails uit mijn webmailbox verwijderd maar de “diskruimte in gebruik” gaat niet omlaag, hoe kan dat?

Je hebt mails verwijderd uit je webmailbox maar de indicator geeftaan dat de mailbox nog (even) vol zit. Dit kan ermee te maken hebben dat de Prullenbak niet is geleegd, mails worden pas definitief verwijderd als de prullenbak geleegd is.

 

Hoe verwijder ik mails definitief uit mijn webmailbox?

Dat doe je door de map "Prullenbak" te openen, en vervolgens op de button "Prullenbak leegmaken"  pl  te klikken. Dat verwijdert alle mails in de prullenbak. Je kunt ook een gedeelte van de mails verwijderen door mails in je Prullenbak die je niet meer nodig hebt te selecteren en daarna op Prullenbak   prulb  te klikken.

 

Al mijn mappen in webmail zijn leeg maar tóch wordt er nog ruimte in beslag genomen, hoe kan dat?

Het kan zijn dat er onzichtbare mappen zijn waar mails in zitten die ruimte in beslag nemen. Dit kunt je op de volgende manier controleren, ga rechts bovenin het webmailscherm naar "Instellingen" vervolgens in het linker menu naar "Accounts" en klik op de tab "Mappen beheren". Er verschijnt een lijst met alle mappen inclusief het aantallen mails dat er zich in de mappen bevindt. Ook staat er rechts in de lijst een icoontje van een oog. Als er een streep door het oogje staat, dan is de map niet zichtbaar. De map kan zichtbaar worden gemaakt door op het oogje te klikken.

 

Ik kan een onzichtbare map niet zichtbaar maken, wat nu?

Mocht de map lichtgrijs zijn dan kan de status hiervan niet worden gewijzigd. Hij moet eerst ontkoppeld worden via "Setup Speciale mappen", koppel vervolgens een willekeurige map aan de map die je wilt wijzigen. Mocht je hier niet uitkomen neem dan contact op met de ledenadministratie.

  

Als ik van internet provider wissel, kan ik dan mijn HCC!net-adres behouden?

Ja, dat kan. Je HCC!net-adres is niet gekoppeld aan een internetprovider, je kunt dus zonder problemen van provider wisselen.

  

Hoe beheer ik mijn mailaccount?

Klik hier voor het aanmaken van de e-mailalias, het instellen van een vakantiemelding, het checken van je mailboxverbruik of het wijzigen van de wachtwoorden van extra mailbox(en).

 

Wat zijn de POP- en SMTP-adressen die ik op moet geven in mijn mailprogramma?

Het popadres voor je HCC!net mailbox is pop.hccnet.nl, de smtp-server is smtp.hccnet.nl.

 

Wat zijn de technische specificaties van HCC!net?

Inkomende mail POP3 server:

Servernaam pop.hccnet.nl
Poort 110 995
Beveiliging STARTTLS SSL/TLS
Gebruikersnaam Jouw HCC account naam
Authenticatie Jouw HCC account wachtwoord


Inkomende mail IMAP server:

Servernaam pop.hccnet.nl
Toelichting De IMAP hostnaam begint met "pop" en niet met "imap", bij HCC!net wordt IMAP gekenmerkt door de poort (zijnde 993) en niet door de hostnaam, deze is daarom hetzelfde als die van de pop-server.
Poort 993
Beveiliging SSL/TLS
Gebruikersnaam Jouw HCC account naam
Authenticatie Jouw HCC account wachtwoord


Uitgaande mail SMTP server:

Servernaam smtp.hccnet.nl
Poort 25 587 465
Beveiliging STARTTLS STARTTLS SSL/TLS
Gebruikersnaam Jouw HCC account naam
Authenticatie Jouw HCC account wachtwoord

 

Doorloop deze stappen voordat je een storing in HCC!net meldt:

1. Controleer of je inloggegevens correct zijn door met handmatige invoer  als test in te loggen op https://webmail.hccnet.nl. Als de gebruikersnaam en/of wachtwoord al zijn ingevuld: deze eerst verwijderen. De inloggegevens voor HCC.nl en HCC!net zijn namelijk hetzelfde.

2. Is er een update geweest van je mailprogramma? Controleer dan eerst of de mailinstellingen zoals de pop- of smtp-server en de poorten er nog goed in staan. Dit kun je doen m.b.v. de technische specificaties op de website.

3. Mocht het niet lukken om in te loggen op de HCC!webmail: controleer dan of je browser geen oude inloggegevens onthoudt door de instellingen van de browser te controleren. Dit kun je dan eventueel verhelpen door de cookies te verwijderen.

4. Als je al deze punten hebt doorgelopen en het probleem is niet opgelost, dan kun je een storing aanmelden bij de HCC!vraagbaak door een ticket aan te maken met de categorie Storing.