Hoe bepaal je of je een app nodig hebt?

Deel dit artikel

,

Advertorial - Mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, zijn enorm populair geworden. Mensen brengen veel tijd door met het gebruiken van mobiele apps op deze apparaten. De vraag is niet of het zinvol is voor jouw bedrijf om een eigen mobiele app te laten maken door app bureau D-TT, maar eerder onder welke omstandigheden het praktisch is om een app te maken en te onderhouden. Het gaat erom dat je steeds nieuwe inhoud en interessante functies toevoegt om klanten steeds weer terug te laten komen. Hier zijn een paar dingen om te bedenken voordat je besluit om al dan niet een app te ontwikkelen.

Wat is jouw doel?
Als je nadenkt over het maken van een mobiele app voor jouw bedrijf, moet je bedenken hoe je die zelf zou gebruiken en welke specifieke dingen je erop zou willen doen. Een eigen mobiele app kan op verschillende manieren nuttig zijn voor zowel huidige als toekomstige klanten. Het kan mensen die nieuw zijn bij jouw bedrijf laten kennismaken en bestaande klanten beter van dienst zijn door nieuwe producten en diensten te promoten, speciale aanbiedingen te laten zien, loyaliteitsprogramma's aan te bieden en andere voordelen te geven, zowel voor aankopen in de winkel als online. Een mobiele app zorgt er ook voor dat je constant en direct contact hebt met jouw klanten.

Wie zijn jouw klanten?
Je moet natuurlijk bedenken wie jouw klanten zijn en hoe waarschijnlijk ze de app zullen gebruiken. De meeste bedrijven willen dat hun app aantrekkelijk is voor een breed publiek, van mensen tussen de 18 en ouder dan 65 jaar. Volgens App Annie gebruiken jongere gebruikers (tussen de 13 en 24 jaar) apps meer dan twee keer zo vaak als mensen ouder dan 45 jaar; ze zullen echter waarschijnlijk stoppen met het gebruiken van een app als die niet aan hun behoeften voldoet. Mensen ouder dan 45 geven de voorkeur aan het gebruik van mobiele browsers boven apps, maar ze besteden wel 25% meer tijd aan apps dan jongere gebruikers als ze apps gebruiken. In de leeftijdsgroep tussen deze twee groepen, zijn mensen van 25 tot 44 jaar juist veel bezig met apps, vooral met apps voor winkelen (retail-apps).

Hoe mobiel-georiënteerd zijn jouw klanten?
Het is niet verrassend dat dezelfde groep mensen die enthousiast zijn over apps op smartphones en graag nieuwe apps downloaden, hier heel veel tijd aan besteedt. Vooral jongere mensen gebruiken dagelijks apps en weten goed hoe ze ermee moeten omgaan. Ze nemen veel informatie tot zich terwijl ze hun mobiele apparaten gebruiken. Omdat retail-apps aantrekkelijk zijn, zijn gebruikers tussen de 25 en 44 jaar oud ideaal als je jouw producten online wilt verkopen via mobiele apparaten of een winkelervaring wilt promoten. Mensen van 45 jaar en ouder zijn minder bekend met mobiele apps en hoe ze werken, omdat ze meer gewend zijn aan het gebruik van computers. Ze zullen eerder een app gebruiken als die bekende functies heeft en makkelijk te begrijpen is.

Wat is jouw strategie voor het bouwen van een app?
Zodra je hebt besloten om een app te maken, is de volgende stap om te bedenken hoe je dit gaat aanpakken. Je kunt een kant-en-klare app-bouwer gebruiken of een professionele mobiele app-ontwikkelaar inhuren om er een speciaal voor jou te maken. De app ontwikkelen kosten hangen af van of je kiest voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in mobiel ontwerp en ervaring, of dat je zelf aan de slag gaat met een doe-het-zelf app-maker. Er zijn veel variabelen in prijs afhankelijk van verschillende bedrijven en app-eisen, maar er zijn wel enkele algemene richtlijnen. Doe dus goed onderzoek!

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden