Je denkt een leuke app te kopen in de App-store of de Play-store. Maar nou blijkt dat-ie niet goed werkt. Of je koopt een app waarvan je denkt dat die leuk is, maar het valt toch nogal tegen. Wat kun je dan doen?

Apple:
Sinds december 2014 zijn de consumentenregels voor geld terugvragen versoepeld bij Apple. Je hebt nu 14 dagen de tijd om geld terug te vragen, zonder dat er moeilijke vragen worden gesteld. Je kunt op twee manieren je geld terugvragen: via een speciale website en via iTunes. Hou er rekening mee dat je geen toekomstige app-updates meer zult ontvangen, zodra je je geld terug hebt gekregen. Dit is dus geen slimme truc om goedkoop aan een app te komen.

Je kunt je geld terugvragen op de website reportaproblem.apple.com. Log in met je Apple ID en volg de stappen.

Android:
Bij de Play-store heb je 2 uur de tijd om je geld terug te krijgen. Dit is aanzienlijk korter dan bij Apple, maar wel eenvoudiger!

Afhankelijk van de taal waarin je je Android-systeem hebt staan heb je dan de mogelijkheid om op “refund” of op “teruggave starten” te drukken. Je krijgt dan de melding dat je de app ‘terug kan brengen’ en dat de app automatisch verwijderd zal worden van je Android tablet en eventuele andere apparaten.

1. Open de app Google Play Store.
2. Druk op Menu en raak ‘Mijn apps’ aan.
3. Blader omlaag en selecteer de betreffende app.
4. Raak ‘Verwijderen en teruggave’ aan, of raak ‘Teruggave starten’ aan als je de app nog niet hebt geïnstalleerd.
5. Als het goed is, ontvangt je kort daarna een e-mail voor annulering waarin je teruggave wordt bevestigd.

Ook na twee uur kun je proberen geld terug te vragen. Google zegt er zelf dit over: "Als het langer dan 2 uur geleden is, kunnen we alleen uitzonderingen maken op ons teruggavebeleid wanneer er verzachtende omstandigheden zijn."

Deze regel geldt overigens niet voor de boeken en muziek je aankoopt via de de Google Play Store.