Je leest er de laatste tijd veel over, nepreviews. Maar hoe kun je ze herkennen?

Nepreviews vormen een groot probleem voor bedrijven als Tripadvisor, Bol.com of Apple. Producten die in hun online shops te koop zijn krijgen laaiend enthousiaste recensies, maar de (web)winkel krijgt vervolgens de klachten als er van al dat goeds weinig waar blijkt te zijn.

Jij als gebruiker kunt er dus ook echt last van hebben. Want je denkt dat een product of dienst goed is, maar dat blijkt nogal tegen te vallen in de praktijk. En dan begint het gehannes. Niet alleen moet je extra inspanningen verrichten, het kost je vaak ook geld. Je hebt voor je product immers meestal wel verzenkosten betaald en die krijg je natuurlijk niet terug. Of, erger nog, je komt op je vakantiebestemming aan in plaats van de rustige en smetteloze kamer wacht je een verblijf in een veredeld hondenhok.

Om dit soort narigheid te voorkomen zijn er een paar tips die je helpen om zulke neprecensies te herkennen.

  • Kopieer de reviewtekst en plak hem in Google. Zelfde tekst op meer plaatsen gevonden?
    De kans is groot dat de reviewer wordt betaald voor zijn beoordeling.

  • Vooral bij apparaten een handige tip: de gehele productnaam – inclusief het weinigzeggende nummer - wordt meer dan eens uitgeschreven. Bijvoorbeeld WasmachinemerkSuper345qwe567x-A, en dat dan een paar keer in de tekst.
    Grote kans dat er iemand bezig is de site en het product hoger in de zoekresultaten te laten komen.

  • Heeft de reviewer ook andere producten/diensten/aanbieder beoordeeld?
    Vaak is één enkele review geen goed teken, dus check de gegevens van de reviewer altijd even. Dan kun je gelijk kijken of de reviewer niet in drie nachten de hele wereld is rondgereisd en in vijf verschillende hotels van een keten heeft genoten van de excellente service en de gratis upgrades. Het is in theorie mogelijk, maar niet erg waarschijnlijk.

  • Krijgt een product van veel gebruikers een redelijk gemiddeld ‘cijfer’ op een bepaald onderdeel maar van één gebruiker daarop een 10, of juist een 1? En gaf die gebruiker ook de andere onderdelen een 10 of 1?
    Dikke kans dat het een gekochte recensie is.

  • Teveel enthousiasme is ook een punt. Natuurlijk kun je superenthousiast worden van een hele leuke B&B of een geweldig product. Maar als er teveel superlatieven gebruikt worden kan het weleens nep zijn.
    Die heerlijke croissants zijn wel betrouwbaar, maar die overheerlijke, allerbeste, ongelooflijk goede en prachtige croissants? Dat zijn misschien wel oude bolletjes. Maar pas op: veel bureaus die beoordelingen verkopen letten hier intussen zelf ook op en zullen proberen in een bijzinnetje toch een soort minpuntje te melden.

En anders kun je altijd nog reviewskeptic.com proberen, een site die inmiddels bijna 90% van de reviews juist weet te classificeren als echt of nep.
Werkt wel alleen voor hotelreviews en alleen in het Engels.