Je kent dat wel. Je gaat vliegen, maar onderweg kun je niet even je mail of Facebook checken… Ohh wacht, het kan wel. Hoe werkt dat?

Steeds meer vliegtuigen zijn voorzien van wifi. In de Verenigde Staten is al een groot deel van de binnenlandse vloot uitgerust met air to ground-internetverbindingen. Voor intercontinentale vluchten wordt gebruiktgemaakt van satellieten.

Op het moment is internetten in het vliegtuig in Europa nog maar mondjesmaat voorhanden. Enkele luchtvaartmaatschappijen – bijvoorbeeld Norwegian en Turkish Airlines, bieden op intercontintentale vluchten gratis wifi aan. Veel maatschappijen bieden echter nog heel beperkt wifi en dan vaak tegen betaling.

KLM heeft op dit moment bijvoorbeeld een Boeing 777 en de 787 Dreamliners voorzien van internet. De kosten voor de passagier bedragen 19,95 euro per vlucht.

In Europa gaan we echter ook de goede kant op. Het Britse Inmarsat gaat in 2017 via de Europasat satelliet een netwerk ontwikkelen. Britsh Airways zal het netwerk testen.

Zendmasten of satellieten
Voor wifi in vliegtuigen wordt veelal gebruiktgemaakt van air-to-ground netwerken. Daarvoor worden eenvoudig gezegd de gebruikelijke masten voor mobiele telefonie gebruikt, maar dan opgetuigd met de extra mogelijkheid het signaal naar de lucht in plaats van de grond te sturen. Dat signaal wordt in het vliegtuig via een wifi-systeem verspreid.

Voor vliegen boven zee of andere gebieden zonder masten wordt gebruikgemaakt van satellieten. In de VS heeft het bedrijf Gogo daartoe afspraken gemaakt met twee satellietbedrijven (SES en Intelsat). Gogo maakt hiervoor gebruik van de Ku-band. Dit is een frequentieband waarmee satellieten communiceren en Gogo noemt dit dan ook 2ku, waarbij de 2 staat voor de 2 banden die ze gebruiken - 1 voor up- en 1 voor downloaden. Inmarsat gaat gebruikmaken van de S-band frequentie.

Gogo is een belangrijke speler in dit veld. Het bedrijf heeft samenwerkingsafspraken met grote luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines, Air Canada, Delta Air Lines, Japan Airlines, United Airlines, US Airways, Virgin America en Virgin Atlantic.