Met zekerheid kan gezegd worden dat je als YouTuber tegenwoordig net zoveel of zelfs meer kan verdienen dan met een traditionele baan. De laatste jaren zijn duizenden mensen in staat geweest om van YouTube hun carrière te maken. Maar wat houdt dit precies in? Hoe word je YouTuber en wanneer levert het je iets op?

Marketingbureau Reboot Online Marketing heeft afgelopen week 44 landen, waaronder Nederland, onder de loep genomen om erachter te komen wat je precies nodig hebt om op YouTube carrière te maken. 

Het onderzoek van het bureau schetst daarin een beeld van het aantal views die je als Nederlandse YouTuber nodig hebt om een gemiddeld netto-jaarsalaris van €26.880,- te verdienen. Wat blijkt: als Nederlander moeten al je video’s samen 7.656.167 keer per jaar bekeken worden. Dit is puur gebaseerd op het geld dat je dan verdient voor de reclames die YouTube in je video’s plaatst, ook wel ad revenue genoemd. 
Maar voordat je zover bent: om opbrengsten uit reclames te kunnen halen, dient je YouTube-kanaal minstens duizend abonnees te hebben en moeten je video’s minimaal vierduizend uur bekeken zijn in het afgelopen jaar. Dit zijn twee van de vereisten van het zogenoemde ‘YouTube-partnerprogramma’. Zodra je hier lid van bent, kun je geld gaan verdienen aan de advertenties in je video’s.

Wat maak je dan?
Veel mensen plaatsen wel eens een video op YouTube voor privégebruik, maar wat maakt je eigenlijk tot een YouTuber? Volgens de gangbare definitie is dat iemand die zelf video’s maakt en plaatst op YouTube als zijn of haar fulltime baan. De nuance ligt in de verschillende soorten video’s die er worden gemaakt. Zo zijn er bijvoorbeeld talloze YouTubers die carrière hebben gemaakt dankzij het spelen van videospellen. De ‘grootste’ YouTuber op het platform, de 32-jarige Zweed Felix Kjellberg, beter bekend als PewDiePie, is ook zo begonnen. En is er schatrijk mee geworden. 

Een andere populaire soort video’s zijn Tutorials. Hierin laten mensen simpelweg zien hoe iets moet. Deze video’s kunnen over alles gaan, van voordoen hoe je een bepaald gerecht maakt tot uitleggen hoe een nieuwe laptop of smartphone werkt. Nikkietutorials van Nikkie de Jager is een van Nederlandse grootste kanalen in deze categorie en staat volledig in het teken van make-up. Daarnaast zijn vlogs populair op het platform. Dit zijn video’s waarin internetpersoonlijkheden (influencers) hun dagelijkse leven vastleggen en plaatsen op YouTube. In dat ‘dagelijkse leven’ gebruiken ze vaak allerlei nieuwe spullen, van kleding tot complete interieurs, en kunnen zich daarvoor laten betalen. Sinds de nieuwe Mediawet uit 2021 mogen ze die spullen echter niet meer expliciet aanprijzen. 

Een voorbeeld van een succesvolle Nederlandse YouTuber is EnzoKnol. Op zijn kanaal plaatst hij dagelijks vlogs die gemiddeld een half miljoen keer bekeken worden. Dat zijn dus ruim 180 miljoen views per jaar, hoewel de schattingen daarover sterk uiteenlopen. Gebaseerd op het genoemde onderzoek van Reboot Online Marketing verdient Enzo per máánd ruim tweemaal het jaarinkomen van de € 26.880,- dat Reboot in zijn onderzoek als uitgangspunt heeft genomen. Knols jaarsalaris wordt geschat op meer dan een half miljoen en dit betreft dan alleen nog maar de advertenties bij zijn video’s. Daarnaast verkoopt Enzo Knol als bekende YouTuber ook nog allerlei spulletjes via zijn eigen webshop Knolpower.

Andere landen
Nederland was niet het enige land dat werd onderzocht door Reboot, in totaal is zoals gezegd voor 44 landen bekeken hoe vaak iemands YouTube-video’s moeten worden bekeken om een gemiddeld jaarsalaris te verdienen. Nederland staat nummer veertien op de lijst van het hoogste aantal benodigde views. Die plek is direct gerelateerd aan het gemiddelde netto-jaarinkomen. De top-drie bestaat dan ook uit Liechtenstein, Zwitserland en Luxemburg. In Liechtenstein heeft een YouTuber 16,692,251 views nodig om een gemiddeld jaarsalaris te verdienen.

Schermafbeelding 2022 01 26 om 13.53.34

Geld verdienen aan YouTube is dus niet bepaald iets gemakkelijks. Het vergt veel moeite en discipline. Ook moet je de huidige regelgeving van YouTube in de gaten houden. Als je bijvoorbeeld zonder toestemming ook maar een paar seconden van bepaalde muzieknummers afspeelt in je video, wordt dit binnen de korte keren gerapporteerd door de productiemaatschappij. Alles wat je hebt verdiend aan die video, gaat dan automatisch naar het bedrijf toe. 

YouTube-richtlijnen
Naast die auteursrechten heeft YouTube nog een heel arsenaal aan regels waaraan YouTubers moeten voldoen. Denk daarbij aan zaken als naaktheid, geweld en desinformatie. Deze regelgeving moet je altijd in je achterhoofd houden. Als YouTube vindt dat een van jouw video’s een regel overtreedt, dan krijg je een strike op die video. Als je drie van dit soort strikes ontvangt binnen een periode van negentig dagen, wordt je kanaal verwijderd. De volledige lijst aan richtlijnen vind je hier.