In de platformeconomie komen vraag en aanbod digitaal bij elkaar. Maaltijdbezorging, taxiritten, tweedehands kleding, vakantiehuisje huren; het is haast ondenkbaar dat je daar geen app of website voor zou gebruiken. In die platformsamenleving zijn ook duurzame diensten steeds meer in opkomst, zoals de sympathieke app Too Good To Go. Dit platform wil voedselverspilling tegengaan en gebruikers bij hen in de buurt een verrassende en goedkope maaltijd bieden. Hoe werkt zoiets?

De initiatiefnemers van Too Good To Go merkten op dat supermarkten, hotels, restaurants en middenstanders aan het einde van de dag veel van hun onverkochte voedsel en maaltijden weggooien, terwijl daar helemaal niets mis mee is. Volgens de website van dit platform wordt op die manier een derde van al het eten verspild. Dat kan anders, dachten ze, en door de digitale ontwikkelingen en de platformeconomie kan dat ook.

Too Good To Go werd in 2015 opgericht in Denemarken, maar timmert sinds twee jaar stevig aan de weg. Inmiddels zit de dienst in zowat alle grote Europese landen en in de VS. Het Nederlandse kantoor is in Amsterdam. De app zou meer dan 20 miljoen gebruikers hebben. De groene ambities liggen hoog, een van de oprichters Jamie Crummie zei hierover in een interview: “To Goo To Go is meer dan een voedsel-app - we willen een informatief en educatief platform zijn, dat voedselverspilling onder de aandacht brengt en de mentaliteit verandert. Wij dromen van een wereld zonder voedselverspilling.”

Bij Too Good To Go komen twee belangrijke trends bij elkaar: het is duurzaam en het is lokaal. En ook voor de gebruikers van de app zijn er twee voordelen: je doet iets goeds én je bespaart geld.


tgtg 1     tgtg 2

 

Hoe werkt het: de Magic Bag
Horeca en winkels stoppen elke dag het voedsel dat ze overhouden in een zogenoemde Magic Bag en geven een tijdslot op wanneer die papieren tas bij hen kan worden opgehaald. Als jij als klant daar toestemming voor hebt gegeven, weet de app (ongeveer) waar jij bent en wordt er een match tot stand gebracht met al dat lokale aanbod. Je kunt natuurlijk ook je locatie verborgen houden en je plaatsnaam intikken. Je haalt vervolgens je Magic Bag op binnen het aangegeven tijdslot en betaalt de aanbieder een derde van de prijs die je normaal voor dat eten zou betalen.

De enige catch is dat je als klant nooit helemaal zeker weet wat er in die tas zit, vandaar de naam Magic Bag. Bij een supermarkt kan dat een mix van verse producten zijn die net voor de uiterste verkoopdatum zitten, bij een bakkerij de laatste croissantjes van die dag en bij die Indonesische toko op de hoek vast iets verrassend Indonesisch. Je weet alleen zeker dat je driemaal de waarde voor je geld krijgt. Voor de zekerheidszoeker kan de ongewisse inhoud een nadeel zijn. Voor de avonturier is het misschien juist een toegevoegde waarde.

Voorbeelden in de buurt van het HCC-kantoor in Haarlem:

tgtg 3     tgtg 4

Sinds de oprichting is Too Good To Go flink gegroeid. Behalve lokale ondernemers doen er ook hele supermarktketens aan mee. Goed voor hun vermindering van de afvalstroom en goed voor hun groene reputatie.
Ergens tussen de prijs die de klant betaalt en het bedrag dat de winkel of het restaurant overhoudt, ligt het verdienmodel voor het platform. En zoals bij elke platform-app kunnen gebruikers hun ervaringen delen en beoordelingen geven. Het is dus verstandig voor de ondernemer als er geen producten óver de uiterste houdbaarheidsdatum in de tas zitten.

Alternatieven
De Nederlandstalige website van Too Good To Go en de app voor Android en iOS spreken voor zich, die behoeven weinig toelichting. To Good To Go heeft een groot deelnemersaanbod en een goed werkend platform. Alternatieven zijn er echter ook, zoals het Nederlandse NoFoodWasted en het Britse OLIO, dat ook bij ons actief is. Beide opereren op een wat kleinschaliger niveau, maar volgens dezelfde sympathieke gedachte.