Elke zoekopdracht op internet kost, net als elke mail die je verstuurt, een kleine gram aan CO2-uitstoot. In totaal stoot de gemiddelde internetgebruiker per jaar z’n 400 kilo aan broeikasgassen de lucht in, onder andere vanwege de elektriciteit voor je computer en het energieverbruik van de internetservers die je gebruikt. Er is echter een zoekmachine die juist CO2 uit de lucht haalt: Ecosia. Voor elke 50 internetzoekopdrachten plant dit bedrijf een boom. Ecosia wil daarmee het milieuvriendelijke alternatief zijn voor Google, Edge of Firefox. Hoe werkt het en is het een serieus alternatief?

 Vandaag de dag is er veel te doen over de ecologische voetafdruk die ieder van ons zet. Ook het online gedrag hoort daarbij: internet en de apparaten die we daarvoor gebruiken zijn goed voor bijna vier procent van de totale emissie van broeikasgassen, ongeveer evenveel als de luchtvaartindustrie, en zal in 2025 verdubbeld zijn, zo berekende The Shift Project, een denktank die zich bezighoudt met verduurzaming in de ICT. En denk ook aan de energieverslindende cryptovaluta, zoals wij eerder schreven.

Het is natuurlijk altijd wel oppassen met dit soort berekeningen. Cijfers veranderen voortdurend (het genoemde rapport is alweer twee jaar oud) en wat neem je precies mee in de berekening? Voordat je het weet, ben je appels met peren aan het vergelijken. Wat wel een harde claim is, is dat webbrowser Ecosia inmiddels bijna 134 miljoen bomen geplant heeft met behulp van internetgebruikers en elke seconde komt er één bij.

Ecosia zoekpagina

Ecosia
Ecosia komt uit Duitsland en bestaat al sinds 2009. De missie van het internetbedrijf is om de uitstoot van broeikasgassen te compenseren door bomen te planten. Daartoe stopt het bedrijf 80% van zijn winst in boomaanplant. Die winst maakt het bedrijf met behulp van adverteerders, zoals alle zoekmachines. Voor elke klik op een advertentie bij de zoekresultaten ontvangt de zoekmachine een vergoeding. Met elke zoekopdracht op internet via Ecosia zou de gebruiker één kilo aan CO2 ut de lucht halen. Het bedrijf draait zijn computers en servers op een eigen zonne-energiecentrale.
Ecosia wil transparant zijn en heeft zijn pr in ieder geval dik voor elkaar. Op de website - grotendeels ook in het Nederlands - worden de filosofie en de werkwijze uitgebreid uit de doeken gedaan, dus dat hoeven we hier niet allemaal op te schrijven.

Ecosia extensie

Wat betreft praktisch gebruik: Ecosia kun je instellen als standaard-zoekmachine op je computer en er is een extensie voor Chrome. De zoekmachine is er ook als app voor Android en iOS. Hij heeft opties zoals donkere modus, anoniem browsen en andere sterke privacy-onderdelen. Daaronder ook een ad-blocker, wat wel een beetje gek klinkt als je bedenkt dat de zoekmachine het voor zijn bomenprogramma van advertenties moet hebben.

Zoeken op Max
Ecosia profileert zich aan alle kanten als een sociale onderneming en heeft een goed verhaal. Maar hoe goed zijn de resultaten? Kun je ermee vinden wat je zoekt?
Even wat achtergrond: er zijn veel webbrowsers, maar slechts een paar zoekmachines die het web doorzoeken. Zo maakt niet alleen Google Chrome, maar ook bijvoorbeeld Apple-browser Safari gebruik van Google Search. Ecosia gebruikt - net als Microsoft Edge uiteraard - de internetservers van Bing, de zoekmachine van Microsoft (dat zelf ook zegt te streven naar klimaatneutraliteit).

Google Search is verreweg het populairst. Als je kijkt naar het gebruik, heeft Google wereldwijd een overweldigend marktaandeel van tussen de 85 en 95 procent. Bing, Yahoo! Search en regionale zoekmachines als het Chinese Baidu en het Rusische Yandex hobbelen daar ver achteraan. Google Search omvat ook verreweg de meeste geïndexeerde webpagina’s, zo’n 45 miljard. Bing moet het doen met ongeveer 3,5 miljard.

Dit merk je als je gaat surfen. Zo tikten wij als voorbeeld “Max Verstappen” in, een tegenwoordig nogal populaire zoekopdracht, hoewel zijn sport misschien niet erg klimaatneutraal is... Ecosia (en dus) Bing komt met die opdracht met 382.000 webresultaten. Ter vergelijking: Google Search levert bij die opdracht 38.700.000 zoekresultaten op!
Beide aantallen zijn duizelingwekkend en veel meer dan je ooit nodig gaat hebben. Dus is de vraag: welke zoekmachine geeft de meest relevante resultaten? Dan blijkt dat Ecosia bij dit voorbeeld niet voor Google onderdoet: op de eerste pagina’s van beide zoekmachines komen de eigen website van Max voorbij, zijn social-mediakanalen, Wikipedia en een groot gespecialiseerde Formule 1-sites. Bij beide zien we maar enkele sponsored links, bij Google bijvoorbeeld naar de Telegraaf en bij Ecosia - logischerwijs, want Bing - naar MSN, de nieuwsdienst van Microsoft.

ecosia zoeken op max 2


Onze snelle conclusie: surfend naar relevante resultaten merkten wij geen grote verschillen. Bekijk vooral zelf welke zoekmachine je voorkeur heeft, maar bomen planten terwijl je surft, vinden wij wel heel sympathiek klinken. Voor een kritische beoordeling kun je ook dit artikel van ethicalconsumer.org lezen.