Google Maps is veel meer dan een routeplanner, de app herbergt een schat aan informatie over winkels, horeca en bedrijven. En voor alle relevante feiten, foto’s én meningen over locaties die Google zelf niet kan achterhalen, gebruikt het bedrijf user contributed content, in de vorm van een leger aan vrijwillige informanten: Local Guides. Hoe word je zo’n Local Guide en wat levert dat je eigenlijk op?

Maps is een van de meest gebruikte apps op smartphones, niet alleen op Google’s eigen Android-telefoons, maar ook op iPhones. Google Maps is dan ook allang niet meer alleen die routeplanner die je met auto, fiets of wandelend van a naar b brengt. Het is een platform, een online ingang tot de fysieke wereld. Het is een zoekmachine, maar dan met een plattegrond als uitgangspunt. Een online Gouden Gids, maar dan in het kwadraat. Contactinformatie, openingstijden, productaanbod, alles wat bedrijven maar over zichzelf bekend willen maken, aangevuld met openbare informatie, is er te vinden. Maps brengt je tot aan de voordeur, via StreetView zelfs virtueel op ooghoogte wanneer je thuis in je luie stoel zit.

Dol op recensies
Google verzamelt zoveel mogelijk informatie om voor zijn gebruikers zoveel mogelijk relevantie in de app te stoppen. En daartoe behoren ook meningen er ervaringen, helemaal als het om winkels en horecagelegenheden gaat. Mensen zijn nou eenmaal dol op recensies en baseren daar vaak hun bezoek op. En omdat Google’s camera-auto’s niet binnen kunnen komen, moeten ook foto’s en filmpjes van de locaties óf de gebruikers zelf komen. Daar komen de Local Guides om de hoek kijken.

Local Guides is de community van Google Maps-gebruikers overal ter wereld die de app verrijken met hun persoonlijke ervaringen. Zij schrijven recensies over winkels, kappers en tandartsen, maken foto’s van menukaarten en maaltijden, beantwoorden vragen en controleren of de informatie over een locatie klopt. Iedereen boven de 18 jaar met een Google-account kan Local Guide worden en direct beginnen met reviewen: hoe was het aanbod in de winkel of de bediening in het restaurant, smaakte het, kreeg je waar voor je geld en waren de toiletten schoon? Iedereen mag het zeggen.
Behalve meningen vullen de Local Guides ook vragen om praktische informatie in. Zo vraagt Google bij een locatie bijvoorbeeld ook of deze rolstoelvriendelijk is.

 

lg bakker review 1     lg bakker review 2

Wel netjes graag
Zoals gezegd: iedereen mag het zeggen, maar wel netjes en volgens de regels. Google besteedt veel aandacht aan wat wel en niet mag in een review. Qua taalgebruik bijvoorbeeld: je mag niet vloeken en beledigen en wordt aangeraden om specifieke woorden te gebruiken. Als een gerecht lekker was dus niet alleen maar ‘hmm’ of 😊 zeggen. Ook voor de privacy zijn er regels, zo mag je anderen niet herkenbaar in beeld brengen. En ook betrouwbaarheid wordt benadrukt: de gidsen mogen geen geld aannemen voor hun recensie. Fake-recensies, reclame-uitingen en gejatte teksten en foto’s worden verwijderd en leiden tot uitsluiting uit het programma.

Zelf zet je als Local Guide natuurlijk alle registers open: je werkt in het Google-account, geeft je locatiegegevens door en de metadata van de foto’s die je uploadt.

plaatje local guides youtube


Gamification
De kracht van de Google Maps-app is zeker voor een deel afhankelijk van deze community van Local Guides. Maar waar doen deze amateurrecensenten het voor, behalve voor het plezier van het delen en gezien worden? Want om een review te plaatsen in Google Maps, hóef je geen Local Guide te zijn, een Google-account is in principe voldoende. Local Guides worden echter beloond volgens een uitgebreid bonussysteem. Hun recensies zijn punten waard en die punten leveren een badge op. Hoe meer recensies, geplaatste foto’s en beantwoorde vragen, hoe meer punten. En des te fraaier de badge die in de recensie zichtbaar is bij je profielfoto.


local guides punten     local guide levels

Dit past naadloos in de huidige gamification-trend: wil je mensen ergens in aanmoedigen of gedrag veranderen, maak er dan een spelletje of competitie van. Google heeft het wel over daadwerkelijke beloningen en voordeeltjes voor zijn guides, maar dit wordt verder nergens echt expliciet gemaakt of benadrukt.

De punten die de Local Guide verdient, dienen niet tot iets in de echte wereld en zijn dus vooral een beloning op zichzelf. Voor de eer dus. Voor een app die steeds meer te bieden heeft en voor een bedrijf dat steeds meer weet over onze leefwereld en onze ervaringen.