Je kent dat wel, je bent eens op zoek geweest naar een nieuwe matrasbeschermer en vervolgens word je wekenlang lastiggevallen door advertenties over incontinentieproducten. Heel irritant, en hoe kom je er vanaf?

Deze manier van adverteren wordt Online Behavioural Advertising of Interest Based Advertising genoemd en er is iets tegen te doen. Via de website Your Online Choices, een Europees initiatief, kun je niet alleen meer informatie krijgen over hoe dit werkt, je kunt hier ook je instellingen daarvoor aanpassen. Het is een extra service voor consumenten waarmee ze hun online privacy kunnen beheren.

Ga naar Jouw Instellingen op eerder genoemde website (www.youronlinechoices.com/nl/uw-advertentie-voorkeuren). Daar vind je een flinke lijst met bedrijven die samen met online uitgevers de benodigde informatie voor deze manier van adverteren verzamelen. Je kunt er nu voor kiezen om alle bedrijven die dit in jouw geval doen in één keer uit (of aan) te zetten – hiervoor moet je trouwens wel eerst een eindje naar beneden scrollen-  of de bedrijven afzonderlijk te beoordelen en al of niet uit te zetten. Om meer te weten te komen over zo’n bedrijf en om te zien of het wel of niet een cookie heeft geplaatst, kun je op het i-tje of het pijltje onder de kop Info te klikken.

LET OP: Als je er voor kiest om dit type advertenties uit te zetten betekent dat níet dat je geen advertenties meer te zien krijgt. Het zorgt er alleen voor dat die advertenties niet zijn aangepast aan wat de adverteerders denken dat jou interesseert op basis van je surfgedrag. Ook heeft het uitzetten ervan geen invloed op andere diensten die cookies gebruiken.

LET OP: het aan- en uitzetten wordt geregistreerd per browser! Als je dus met meerdere browsers werkt of (niet ingelogd in een browser) op meerdere apparaten, dan moet je dit dus voor elke browser/apparaat opnieuw instellen!

Ook goed om te weten: