Met ingang van 28 december 2016 kunnen de oudste smart-tv's van Philips geen verbinding meer maken met internet, omdat ze sha-2-certificering niet ondersteunen. Ze verliezen daarmee hun smart-tv-functionaliteit. Het gaat om twaalf modellen die in 2009 op de markt gebracht zijn.

De twaalf modellen in kwestie van Philips zijn full-hd-toestellen uit de 8000- en de 9000-serie met schermdiagonalen van 32 tot 47 inch. Deze werden bestempeld als high-end modellen. De televisies ondersteunen alleen beveiligde verbindingen met sha-1-certificaten, die dit jaar uitgefaseerd worden door de aanbieders van diensten als Netflix en YouTube. Volgens TP Vision, het bedrijf dat onder licentie van Philips verantwoordelijk is voor de televisies, is het niet mogelijk om deze toestellen een update te geven die sha-2-ondersteuning introduceert. Het is niet duidelijk wat er technisch gezien in de weg staat van een overstap naar sha-2-certificaten.

Tweakers heeft een van de getroffen gebruikers gesproken en die zegt de situatie bovenal vreemd te vinden. "Plots krijg je een melding dat je televisie niet meer oké is. Dat vind ik heel raar, want ik kijk meerdere malen per week naar NPO Gemist en dat is altijd prima gegaan." De gebruiker zegt enkele jaren geleden ongeveer 900 euro voor zijn toestel betaald te hebben en zijn keus was juist gemotiveerd door de smart-tv-functies. "Je kunt geen kant op", voegt hij er nog aan toe. "Het is vreemd ook dat Philips niet zelf contact met je opneemt, maar dat je alleen zo'n melding in beeld krijgt."

De Consumentenbond beschouwt een levensduur van zeven jaar ook als te kort. "Een televisie heeft een levensduur die voorbij de zeven jaar gaat. Fabrikanten die dus een smart-tv willen verkopen, moeten deze ook up-to-date houden gedurende die levensduur. Ook moeten fabrikanten hun klanten vóór de koop informeren over het updatebeleid", zo zegt woordvoerster Sandra de Jong tegen Tweakers.

Volgens TP Vision en Philips gaat het in de praktijk om een 'klein aantal' exemplaren, maar het is niet duidelijk hoeveel precies. Het bedrijf adviseert getroffen klanten contact op te nemen met de klantenservice, maar zegt op voorhand niet wat het voor ze kan betekenen. In het verleden heeft Philips in vergelijkbare situaties getroffen klanten schadeloos gesteld door ze een Chromecast te geven.

Smart-tv's van Philips uit het jaar 2010 en later krijgen wel gewoon een update die sha-2-ondersteuning toevoegt. De huidige generatie smart-tv's van Philips draait niet meer op het NetTV-platform, maar op Google Android TV. De voorganger van Android TV was Google TV, waarvan de ondersteuning in 2014 stopte.