Google verkoopt vanaf heden zijn eigen VR-bril, DayDream genaamd. De bril moet rivaal Samsung zenuwachtig maken.

Het Zuid-Koreaanse concern is al veel langer bezig met virtual reality. Dat doet het met de Gear VR, een soort skibril waar je mobiel in past; vervolgens waan je je in een virtuele wereld. In de eerste vijf maanden van dit jaar verkocht Samsung er in Europa 300.000 exemplaren van.

Andere aanpak
Googles bril, die veel lijkt op die van Samsung, begint dus met een achterstand. Die kan het bedrijf inlopen doordat de strategie anders in elkaar zit, zegt René Glas. Hij is docent Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

Dat heeft niet zozeer te maken met de VR-headset, maar wel met het platform dat erbij hoort. Dat is de plek waar de gebruiker uitkomt zodra die zo’n bril opzet. Er zijn allerlei apps te vinden. Denk aan games, Netflix en The New York Times, waarmee je uiteindelijk de virtualrealitycontent bekijkt.

Ondersteuning nog beperkt
Op dit moment is er alleen ondersteuning voor Googles nieuwste telefoon, de Pixel. De komende tijd zullen daar andere toestellen bij komen, maar dat gebeurt mondjesmaat. De telefoon moet op Android 7.0 draaien - en dat doen er nog niet zoveel - en 'DayDream-ready' zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze een heel goed scherm moeten hebben.

Maar uiteindelijk kan de DayDream View  ook door andere fabrikanten worden gebruikt. Bij Samsung ligt dat anders; daar kunnen alleen bepaalde Galaxy-toestellen gebruik van maken.

"Samsungs VR-bril werkt samen met het platform van Facebooks dochterbedrijf Oculus", zegt Glas. "Google heeft er daarentegen voor gekozen zelf een platform te ontwikkelen, dat is een gouden combinatie. Google heeft via Android een enorme groep ontwikkelaars die apps kunnen maken. De apps zijn noodzakelijk, anders komt je platform niet van de grond." Glas denkt dat dit in het voordeel van Google kan werken.

Samsung en Google richten zich vooral op mensen die via hun telefoon VR willen bekijken. Los van de telefoon ben je dan voor 70 of 80 euro klaar. Maar sommigen vinden de kwaliteit van die brillen niet goed genoeg, wat bijvoorbeeld te merken zou zijn bij het spelen van spellen.

Er zijn wel brillen van hogere kwaliteit, zoals die van Sony, HTC en Oculus. Die worden aangestuurd door een computer in plaats van een telefoon. Dat maakt ze ook een stuk duurder.

Zulke brillen geven de beste ervaring, maar René Glas verwacht daar niet de meeste groei van. "Die komt van headsets als de Gear VR en de DayDream, want die bieden voor de gemiddelde gebruiker al een prima ervaring." Wel is het de vraag in hoeverre mensen echt behoefte hebben aan VR. "Het blijft technologie van de lange adem", zegt Glas.

Waar blijft Apple?
Als Samsung en Google met iets bezig zijn, is Apple vaak niet ver weg met een eigen alternatief. Maar een VR-bril van Apple is nog in geen velden of wegen te bekennen. Ziet Apple niks in VR? Die kans bestaat. Topman Tim Cook liet onlangs doorschemeren dat hij meer ziet in augmented reality, waarbij er een 'virtuele laag' over de echte wereld wordt gelegd. Een goed voorbeeld daarvan is Pokémon Go.

"Maar Apple kan verrassend uit de hoek komen", zegt Glas. "Het bedrijf heeft een reeks patenten op VR- en AR-technologie ingediend. Dat betekent dat er volgend jaar een VR-headset van Apple kan komen. Maar het kan ook heel goed dat Apple VR links laat liggen en helemaal inzet op AR."