Het heeft even geduurd, maar bijna 20 jaar na schaken heeft een computer nu ook het spel go onder de knie. En hoewel dat inderdaad lang lijkt, is deze prestatie jaren eerder geleverd dan werd verwacht.

Go  wordt gezien als het meest uitdagende bordspel. Het spel kent een enorme hoeveelheid mogelijke stellingen en het is bovendien erg lastig om te bepalen hoe sterk een bepaalde stelling is. In 1997 versloeg DeepBlue schaakkampioen Garry Kasparov en dat was een mijlpaal in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Dat AlphaGo nu al de Europees kampioen go kan verslaan wordt gezien als nieuwe mijlpaal. Het aantal mogelijke zetten per beurt is bij schaken ongeveer 20, bij go is dat rond de 200.

De overwinning van de computer op een sterke menselijke speler dateert al van afgelopen oktober, maar het onderzoeksteam onder leiding van David Silver van Google DeepMind, publiceert de resultaten nu in Nature.

AlphaGo gebruikt een nieuw zoekalgoritme dat gebruik maakt van twee neurale netwerken die parallel aan elkaar werken en met elkaar interacteren. Het ene netwerk evalueert de positie van de stukken op het bord, terwijl het andere netwerk de zetten bepaalt door het herkennen van patronen. Dat laatste ‘leert’ de computer door de gegevens van spellen door zowel menselijke spelers, als zijn eigen ‘oefenpartijtjes’ te evalueren.

Komend voorjaar neemt AlphaGo het op tegen de huidige werledkampioen go, die naar verluidt nog veel sterker is dan de Europees kampioen. Dat kon nog wel eens een spannend potje worden.

(Foto: via Wikimedia/Creative Commons)