Verschillende privacywaakhonden kijken met argusogen naar het nieuwe privacybeleid van WhatsApp, waarin wordt vastgesteld dat de gegevens van gebruikers mogen worden gedeeld met moederbedrijf Facebook.

De Artikel 29-werkgroep, die de privacytoezichthouders van alle 28 EU-lidstaten vertegenwoordigt, zegt de veranderingen "met extreme waakzaamheid" te volgen.

Controle
"Wat essentieel is, is dat het individu de controle houdt over zijn gegevens als deze worden gecombineerd door de grote internetbedrijven", aldus de groep in een verklaring aan Bloomberg.

Elizabeth Denham, hoofd van de Britse toezichthouder, zegt het beleid te onderzoeken. "De veranderingen die WhatsApp en Facebook maken zullen veel mensen treffen. Sommigen zullen vinden dat ze er een betere dienstverlening door krijgen, anderen zijn wellicht bezorgd door het gebrek aan controle."

De Autoriteit Persoonsgegevens zei tegen de NOS ook vraagtekens te hebben bij het nieuwe beleid van WhatsApp, al voert het zelf geen onderzoek uit. In plaats daarvan wordt het werk van de Britse toezichthouder gevolgd.

Actiegroepen
Verschillende actiegroepen hebben in de Verenigde Staten een officiële aanklacht (pdf) tegen WhatsApp ingediend bij de waakhond FTC. Volgens de organisaties heeft WhatsApp een eerdere belofte om gegevens niet te delen met Facebook verbroken.

Kort na de overname door Facebook beloofde WhatsApp-oprichter Jan Koum nog dat "privacy in ons DNA zit" en dat het verzamelen van data geen doel van de app was. "Als samenwerken met Facebook had betekend dat we onze waarden moesten veranderen, hadden we het niet gedaan", schreef hij in 2014.

In de nieuwe voorwaarden van WhatsApp wordt bepaald dat accountinformatie zoals het telefoonnummer van de gebruiker mag worden gedeeld met Facebook, onder meer om advertenties op het sociale netwerk persoonlijker te maken. De inhoud van berichten wordt niet gedeeld.

Opt-in
Via een vinkje - dat niet direct zichtbaar is als het nieuwe beleid wordt gepresenteerd - kan het delen van data voor marketingdoeleinden worden uitgezet, maar dan kunnen de gegevens alsnog worden gedeeld met Facebook voor andere doelen als het voorkomen van spam of het verbeteren van de Facebook-infrastructuur.

Gebruikers hebben na het accepteren van het privacybeleid nog dertig dagen de tijd om het delen van data uit te zetten in de instellingen van WhatsApp. Maar volgens de Amerikaanse klacht bij de FTC had de berichtendienst zijn nieuwe beleid überhaupt 'opt-in' moeten maken, waardoor alle gebruikers er actief voor moeten kiezen om hun data te delen.

WhatsApp zegt zich te houden aan de privacywetten en stelt dat het nieuwe beleid begrijpelijk is voor gebruikers.