WhatsApp gaat standaard accountinformatie van gebruikers delen met Facebook, zodat het sociale netwerk relevantere advertenties gaat aanbieden. Het gaat om een optie, die gebruikers in de eerste maand kunnen uitzetten. Ook zet de dienst de deur open voor bedrijven.

Het uitschakelen van het delen van data gebeurt via het Account-submenu onder 'Instellingen', zegt WhatsApp in de nieuwe voorwaarden. Hoe dat moet, staat beschreven op een speciale pagina in de faq over de veranderingen. Als gebruikers dat willen, zal Facebook de info niet gebruiken voor het relevanter maken van advertenties, maar WhatsApp en Facebook delen dan nog steeds info.

WhatsApp kan de berichten die gebruikers sturen niet delen, omdat deze dankzij de end-to-end encryptie niet inzichtelijk zijn. Het enige dat ze dus kunnen delen zijn metadata over het gebruik van de app en databases met telefoonnummers, al zal Facebook die in veel gevallen zelf ook al hebben.

WhatsApp zegt dat Facebook die data kan gebruiken om spam te bestrijden en advertenties relevanter te maken. Zo kan WhatsApp op basis van Facebook-data selecteren welke bedrijven contact met de gebruiker op mogen nemen, omdat die eerder via het sociale netwerk contact met elkaar hebben gehad, claimt de chatapp.

Daarnaast heeft WhatsApp met de aanpassing de mogelijkheid geschapen voor bedrijven om met klanten contact te onderhouden, bijvoorbeeld voor het op de hoogte houden van levertijden of het sturen van aanbiedingen. De chatapp benadrukt dat het gebruikers niet wil opzadelen met een 'spam-achtige ervaring'.

Oprichter Jan Koum zei eerder dit jaar al dat die optie eraan zat te komen. Het is een manier voor WhatsApp om geld te verdienen. WhatsApp bood jarenlang abonnementen aan, maar schafte die begin dit jaar af en maakte de applicatie blijvend gratis.