Websites die na 10 januari 2017 op smartphones advertenties tonen die (bijna) de hele pagina innemen, kunnen lager in Googles zoekresultaten terechtkomen. De maatregel moet ervoor zorgen dat gebruikers geen, in Googles woorden, irritante banners meer zien.

De zoekgigant zegt de afgelopen tijd diverse voorbeelden te zijn tegengekomen van sites die over informatie een pop-up plaatsen, die de lezer eerst moet wegklikken. Dit maakt de pagina minder goed toegankelijk, aldus het bedrijf en daar wil het iets aan doen.

Uitzonderingen
Er zijn wel uitzonderingen. Pop-ups die worden weergeven in het kader van de cookie-wet of omdat de site de leeftijd van de bezoeker wil controleren worden niet anders behandeld.

Advertentiebanners die "een redelijk deel" van de website innemen worden ook gewoon op de bekende manier behandeld. In Googles voorbeeld gaat het om een kleine strook bovenin.

Google schrijft verder dat het honderden 'signalen' heeft om te kijken waar een website in de resultaten terecht moet komen.

Deze signalen worden regelmatig bijgewerkt, met gevolgen voor websites. Zo worden websites die een mobiele versie hebben hoger in de resultaten getoond. Ook geeft Google de voorkeur aan websites die gebruikmaken van versleutelde verbindingen.

Fijner en veiliger
De internetgigant zegt dit te doen om gebruikers een betere ervaring te bieden en het web veiliger te maken. Advertenties worden vaak als irritant ervaren, mobiele sites werken prettiger en versleutelde verbindingen zijn goed voor de privacy van gebruikers.

Tegelijkertijd heeft Google op zoekgebied een enorm marktaandeel, waardoor dit min of meer regels worden voor websites. Daar zal niet iedereen blij mee zijn. Want makkelijk gevonden worden in Google is nog altijd heel belangrijk.