Autofabrikant Audi werkt aan een systeem waarbij een auto communiceert met een verkeerslicht. Hiermee weet de chauffeur al een paar seconden eerder wanneer het verkeerslicht op groen springt.

Een aantal automerken werkt aan een systeem waarbij een auto communiceert met een verkeerslicht, het zogeheten 'vehicle-to-infrastructure'-systeem. Als een auto en een verkeerslicht met elkaar kunnen communiceren, weet de chauffeur al een paar seconden van tevoren wanneer het verkeerslicht groen wordt. Door zo'n systeem moet er een betere doorstroom van het verkeer komen en moet bovendien het aantal ongelukken afnemen. Zo biedt het systeem een groot voordeel als het verkeerslicht moeilijk te zien is door bijvoorbeeld een laaghangende zon. Daarbij moet niet alleen de auto zijn voorzien van zo'n systeem, maar natuurlijk ook de verkeerslichten. Audi heeft als eerste automerk aangekondigd dat het systeem in enkele Amerikaanse steden zal worden uitgerold.

Audi

Meerdere autofabrikanten werken aan het bovengenoemd of soortgelijk systeem, maar Audi is de eerste autofabrikant dat het systeem voor particuliere auto's beschikbaar stelt. Zo zijn Audi A4-auto's die sinds deze zomer verschijnen en Audi Q7's vanaf volgend jaar voorzien van dit systeem. De Audi-chauffeur met zo'n systeem krijgt een paar seconden voordat het verkeerslicht op groen springt, een klok te zien die aftelt. Volgens Audi kan een chauffeur zich hierdoor beter voorbereiden wanneer hij moet optrekken. Voor deze functie zal vooralsnog wel betaald moeten worden; ook is nog onbekend in welke Amerikaanse steden het systeem wordt uitgerold.