Facebook wil dat de adblockers op zijn desktopsite de advertenties niet meer blokkeren, door advertenties op een andere manier te tonen.

Adblockers worden door veel mensen gebruikt op hun computer, smartphone en tablet. Met deze software krijg je advertenties op deze apparaten (veelal) niet te zien. Dat is echter weer een doorn in het oog van partijen zoals adverteerders en uitgeverijen die hiermee juist geld (willen) verdienen. Facebook wil nu de adblockers op zijn desktopsite tegenwerken.

Facebook

Facebook wordt door heel veel mensen gebruikt via de app of mobiele site. Vandaar dat de omzet van Facebook voor ruim 80% van mobiele advertenties komt. Niettemin waren de advertenties op de desktopsite van Facebook in het tweede kwartaal van dit jaar goed voor één miljard dollar aan omzet. Om adblockers tegen te werken, wil Facebook binnenkort advertenties op een manier tonen die niet meer te onderscheiden is van andere inhoud. Daardoor kunnen adblockers deze advertenties niet meer 'vinden' en blokkeren, tenzij adblockers alle inhoud helemaal gaan analyseren.

Meer controle

Uit Facebooks onderzoek waarom mensen adblockers gebruiken, bleek dat men advertenties storend vindt en/of dat deze niet aansluiten bij hun voorkeuren. Ook willen gebruikers meer controle over de (inhoud van de) advertenties die ze te zien krijgen. Om dat laatste te bewerkstelligen, introduceert Facebook een nieuwe tool. Als je straks als ingelogde gebruiker op de advertentievoorkeurenpagina klikt, zie je daar aan de hand van welke informatie je advertenties voorgeschoteld krijgt. Deze voorkeuren zijn gebaseerd op informatie uit jouw profiel en 'acties die je binnen en buiten Facebook uitvoert', zoals te lezen valt op de pagina. Je kunt hier als gebruiker volgens Facebook voorkeuren toevoegen of verwijderen om daarmee invloed uit te oefenen op de advertenties die je te zien krijgt. Zodoende kun je zelf bepalen welke typen advertenties je niet wilt zien.