Uit onderzoek blijkt dat inmiddels 86 procent van de Nederlanders een smartphone heeft. Dat is een toename van 5 procentpunten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015. Aangezien bijna iedereen onder de 30 jaar al een smartphone heeft, komt de groei vooral van mensen van 50 jaar en ouder.

Uit het ‘Dutch Smartphone User Q1 2016’ rapport  van Telecompaper komt verder naar voren dat 84 procent van de Nederlanders van 50-64 jaar stelde het afgelopen kwartaal over een smartphone te beschikken, tegen 67 procent een jaar eerder: een flinke groei van 17 procentpunten. Bij de Nederlanders van 65 tot en met 80 jaar is het smartphonebezit in een jaar tijd met 9 procentpunten gegroeid: van 54 procent naar 63 procent.

Mogelijk is dit een verklaring voor de toename in aankoop via fysieke winkels: traditioneel maken ouderen minder gebruik van online shops. Nederlandse consumenten kiezen duidelijk minder vaak voor het online aanschaffen van een smartphone. In het eerste kwartaal van 2016 stelde 42 procent van de smartphonekopers dat zij het toestel online hadden gekocht, tegen 47 procent een jaar eerder. Vooral smartphones van Apple en HTC worden vaker dan voorheen in een fysieke winkel gekocht: +13 en +15 procentpunten vergeleken met een jaar eerder.

Hoewel Samsung nog steeds marktleider is op de Nederlandse smartphone-markt, met een volume-aandeel van 45 procent, groeit Apple gestaag. Bijna één op de drie Nederlanders (28%) had in het eerste kwartaal van dit jaar een iPhone, 3 procentpunten meer dan een jaar eerder. Logischerwijze groeide ook het aandeel van iOS op de smartphonemarkt naar 28 procent, vooral ten koste van het Android-besturingssysteem. 67 procent van de smartphone-gebruikers heeft nu een Android-smartphone, tegen 71 procent in het eerste kwartaal van 2015. Het marktaandeel van Apple is leeftijdsgebonden en neemt af naarmate de smartphone-gebruiker ouder is, terwijl het omgekeerde hier het geval is voor Samsung.