Als de inwoners van New York en Londen één ding gemeen hebben, zijn het waarschijnlijk de vele parkeerboetes. Maar die zijn lang niet altijd terecht. De 19-jarige Joshua Browder uit Londen kreeg in een vrij korte tijd dertig boetes. In plaats van die te betalen, besloot hij ze aan te vechten.

Om te voorkomen dat hij dertig keer hetzelfde moest invullen, bouwde hij een chatbot die dit voor hem deed, schrijft techsite Venturebeat. De chatbot, in feite een klein programmaatje, deed namens hem de aanvraag bij de gemeente.

4 miljoen dollar terug
Het bleek goed te werken en Browder maakte het systeem via een website breed toegankelijk. De chatbot kan worden gebruikt voor boetes die zijn opgelopen in Londen en New York. Mensen die een boete hebben gekregen kunnen via donotpay.co.uk inloggen. De chatbot stelt vervolgens allerlei vragen om zo de aanvraag te kunnen doen.

Inmiddels zijn er 250.000 verzoeken tot kwijtschelding ingediend. 160.000 daarvan werden gehonoreerd, ter waarde van omgerekend 4 miljoen dollar. Het is echter nog altijd een schijntje vergeleken met de 565 miljoen dollar die de stad New York in 2015 verdiende aan verkeerd geparkeerde auto’s.

Uitbreiden
Browder is van plan donotpay.co.uk ook voor mensen in de Noordwest-Amerikaanse stad Seattle beschikbaar te maken. Daarnaast werkt hij aan vergelijkbare chatbots om geld terug te vragen bij vertraging op het vliegveld en om mensen met hiv te wijzen op hun rechten.