Het marktaandeel van glasvezel bedraagt bijna 14 procent op de Nederlandse breedbandmarkt, zo meldt Telecompaper. Zowel het aantal aansluitingen via glasvezel en kabel als die via dsl groeit nog steeds in ons land.

Een jaar geleden bedroeg het marktaandeel van glasvezel nog 11,3 procent, maar inmiddels is dat gestegen tot 13,9 procent. Het percentage abonnees in Nederland dat breedband via de kabel heeft, daalde naar 45,9 procent en dsl heeft een marktaandeel van 40,2.

Het aantal internetabonnees dat kabel afneemt, groeide nog wel licht en ook het aantal dsl-klanten groeide nog 0,3 procentpunt.

KPN is met afstand marktleider wat glasvezel betreft. Het bedrijf wil zijn glasvezelnetwerk bovendien uitbreiden. Dit echter niet door huishoudens direct aan te sluiten, maar door meer wijkkasten en mobiele masten te verbinden.

In het eerste kwartaal van 2016 steeg het aantal aansluitingen via glasvezel met 5 procent, waardoor eind maart de mijlpaal van een miljoen abonnees bereikt werd, becijferde Telecompaper. Het bureau kwam bij de vorige meting, over het laatste kwartaal van 2015, nog op een totaal van 947.000 glasvezelabonnees. De ACM kwam bij zijn Telecommonitor over eind 2015 op een aantal van 894.000 glasvezelaansluitingen.

Telecompaper verwacht dat het aantal aansluitingen op glasvezel en de kabel blijft groeien en een komende afname van dsl kan compenseren. Vorige week maakte de site bekend dat inmiddels een op de drie Nederlandse huishoudens kan beschikken over internet via glasvezelkabel.


In 1985 gaf Chriet Titulaer al een presentatie over glasvezel: