Drie op de vier Nederlanders hebben geen problemen met delen van persoonlijke data. Zij vinden wel dat bedrijven veel meer profiteren van die gegevens dan zijzelf.

Dat concludeert onderzoeksbureau GfK in een donderdag verschenen onderzoek (pdf), dat in opdracht van brancheorganisatie Data Driven Marketing Association (DDMA) is uitgevoerd. Hiervoor werden 1.000 mensen ondervraagd.

89 procent van de ondervraagden zegt dat het vooral het bedrijfsleven de vruchten plukt van de zogenoemde dataeconomie. 82 procent van de respondenten zegt meer controle te willen hebben over de manier waarop hun data wordt gebruikt.

Nederlanders zijn zich volgens het onderzoek wel redelijk privacybewust; 7 op de 10 ondervraagden zeggen zich meer beuwst te zijn dat hun data wordt verzameld dan voorheen.

Wantrouwen
Opvallend genoeg staan de Nederlandse consumenten redelijk wantrouwend tegenover bedrijven die hun data verzamelen, maar dat leidt niet tot minder gebruik van sociale media en andere diensten die gegevens verzamelen.

Het vertrouwen dat de respondenten hebben in techbedrijven krjigt gemiddeld een score van 4,6 op een schaal van 1 tot 10. Desondanks gebruikt een ruime meerderheid van 64 procent wel dagelijks sociale media zoals Facebook en Instagram.

Ook is slechts 9 procent van de respondenten bereid te betalen indien dat betekent dat hun gegevens niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden.