Apple is van plan om de App Store een flinke opknapbeurt te geven. Een geheim team van zo’n 100 mensen is bezig met de reorganisatie. Eén van de aanpassingen zou wel eens tot boze reacties kunnen leiden.

Apple overweegt een betaalde zoekfunctie, waarbij ontwikkelaars betalen om prominenter in de zoekresultaten te staan. Google doet dat al in de Play Store. Vooral bij games krijg je gesponsorde resultaten te zien. Dat meldt Bloomberg.

Apple zou op dezelfde manier voorrang kunnen geven aan ontwikkelaars die betalen voor extra reclame. Zoeken en vinden van leuke apps is al jarenlang een probleem in de App Store. Er zijn wel wat aanpassingen gedaan, maar die leidden nauwelijks tot verbetering.

Play Store reclame
Sinds eind vorig jaar is Phil Schiller verantwoordelijk voor de App Store en hij zou al flink aan de slag zijn gegaan, met een geheim team. Google verdient het merendeel van z’n inkomsten met betaalde zoekresultaten, maar voor Apple zou het nieuw zijn. Ze zouden op die manier meer kunnen profiteren van de gigantische reclamebudgetten van grote partijen als Supercell, die er veel geld voor over hebben om ‘Clash of Clans’ en ‘Clash Royale’ te promoten. Nu gebeurt dat nog vooral op Facebook en via pop-ups in andere games.

App Store-reorganisatie
De groep van 100 medewerkers die aan de vernieuwde App Store werkt, zou voor een deel bestaan uit engineers van Apples advertentiedienst iAd. Het team wordt geleid door Apples vice-president Todd Teresi, die ook hoofd van iAd was.

De App Store is belangrijk voor Apple: het is een van de redenen dat de iPhone en iPad zo populair zijn geworden. Hoe meer apps je op je toestel hebt geïnstalleerd, hoe lastiger het is om naar een toestel van een andere fabrikant over te stappen. Apple krijgt bij betaalde apps 30 procent van de omzet. Vorig jaar leverde dat, samen met andere diensten, 20 miljard dollar op jaarbasis op.

Apps vinden steeds moeilijker
De App Store bestaat sinds 2008 en heeft nu 1,5 miljoen apps. Gebruikers hebben al meer dan 100 miljard apps gedownload sinds de winkel van start ging, maar vaak gaat het steeds om dezelfde apps van bekende namen als Facebook en Twitter. Voor kleine ontwikkelaars is het vaak moeilijk om zichtbaar te worden. In 2012 nam Apple de appzoekmachine Chomp over, om de vindbaarheid van apps te verbeteren. Maar echt veel resultaat heeft dat tot nu toe niet gehad.