Het gemiddelde dataverbruik per mobiele aansluiting is in de eerste helft van 2018 gestegen tot meer dan 2 GB per maand. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van 2017, toen het verbruik op bijna 1 GB per maand lag. In totaal werd in de eerste helft van 2018 bijna 250 miljard MB aan mobiele data verbruikt.

Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt in de Telecommonitor in de jaarlijkse Telecommonitor.

KPN en VodafoneZiggo, de twee telecomaanbieders met een eigen, vast (breedband)netwerk, hebben nog steeds het grootste aantal klanten. Aanbieders zonder volledig eigen netwerk, zoals T-Mobile en Tele2, houden een relatief constant marktaandeel voor de vaste aansluitingen.

‘De ACM heeft bepaald dat KPN en VodafoneZiggo allebei hun vaste netwerk moeten openstellen voor andere aanbieders. Op die manier kunnen aanbieders zonder eigen netwerk toch hun diensten aanbieden aan consumenten en bedrijven. Zo blijft er voldoende concurrentie op de consumentenmarkt met meer aanbod en goede tarieven’, zegt Henk Don, bestuurslid van ACM in een persbericht.

Meer bundeling
Steeds meer consumenten kiezen voor bundels waarin een mobiel abonnement wordt gecombineerd met een vast abonnement. Aanbieders bieden diverse extra’s om consumenten te verleiden deze bundels af te nemen. Het aantal bundels dat alleen bestaat uit de traditionele vaste diensten internet, vaste telefonie en/of televisie daalt.

Bij de vaste diensten is een transitie van analoog naar digitaal te zien. Het aantal analoge telefonie-aansluitingen, zoals PSTN en ISDN, neemt nog steeds af. Bellen via internet (Voice over Broadband) werd in het eerste halfjaar van 2018 ongeveer even vaak gebruikt als in het jaar daarvoor. Ook bij televisie blijft het aantal analoge aansluitingen afnemen en het aantal digitale aansluitingen vertoont een lichte stijging.