Mensen die een smart-tv willen kopen, moeten hun keuze niet laten afhangen van de beschikbare apps op het toestel. Dat adviseert de Consumentenbond na gesprekken met Philips en Samsung.

Aanleiding voor de gesprekken die de Consumnetnbond met de fabrikanten voerde, waren meldingen over verdwenen apps. Sinds maart 2018 kwamen op het meldpunt van de bond ‘Apps op smart-tv’s moeten blijven werken’ ruim 500 meldingen binnen. Hieruit is volgens de Consumentebond gebleken dat consumenten vaak juist vanwege specifieke apps voor een bepaald toestel kiezen. Ook gaven de klagers aan zich misleid te voelen doordat apps zomaar kunnen verdwijnen.

42% van de klagers mist de NPO-app. De meeste klachten gaan over tv’s van Samsung (60%), het bedrijf met verreweg het grootste marktaandeel voor smart-tv’s. Daarnaast komen er veel klachten binnen over Philips (21%). Ook de app van YouTube geeft problemen, terwijl Netflix wel blijvend (goed) werkt. De televisiefabrikanten geven echter geen garantie dat de apps blijven werken.

De Consumentenbond meent dat fabrikanten meer moeten doen om te zorgen dat apps blijven werken, bijvoorbeeld door afspraken te maken met de app-makers. Samsung en Philips zeggen echter dat dit niet mogelijk is en ook LG en Sony komen niet met oplossingen.

Consumenten die hun verdwenen apps toch willen gebruiken via de tv, kunnen dat oplossen met bijvoorbeeld een Chromecast of AppleTV. Houd er wel rekening mee dat daar kosten aan verbonden zijn.