Het Bureau Krediet Registratie (BKR) werpt onnodige drempels op voor mensen die hun gegevens willen inzien en schendt daarmee de Europese privacywet. Dat zeggen juristen tegen de NOS.

Volgens de privacywet heb je het recht te allen tijde je gegevens op te vragen of in te zien, maar het BKR vraagt hier geld voor, althans als je niet een paar weken wilt wachten.
NOS schrijft dat dat antwoord van het BKR op zo’n verzoek maximaal 28 dagen op zich kan laten wachten. In de praktijk gaat het volgens het BKR om gemiddeld 22 dagen. Maar als je ervoor kiest om 5 à 12,50 euro te betalen, gaat de informatievoorziening veel sneller. In de meeste gevallen duurt het dan maar een paar minuten, en in uitzonderingen een paar dagen.

Het BKR registreert informatie over leningen, schulden en betalingsachterstanden en bewaart die informatie. Toetsing van hypotheken en nieuwe leningen bij het BKR is een wettelijke verplicht. Daaronder vallen ook private lease en duurdere telefoons (meer dan € 250) die je bij een telefoonabonnement afneemt, waarmee dat een afbetalingsconstructie is, en ook rood staan bij de bank wordt geregistreerd.

Het kan zinvol zijn om die informatie over jezelf op te vragen, om erachter te komen of er geen fouten zitten in je registratie bijvoorbeeld. Stel dat er een onterechte betalingsachterstand geregistreerd is, dan kan het moeilijk of zelfs onmogelijk zijn om een nieuwe hypotheek of andere lening af te sluiten.

Dat je tegen betaling sneller geholpen wordt en dat er bovendien een limiet van één keer per jaar op het gratis van je informatie staat mag niet zeggen verschillende privacy-juristen tegen de NOS. Ook wijzen zij erop dat het feit dat de gratis aanvraag via de post moet, een betaalde aanvraag kan wel elektronisch, een barrière vormt die volgens de privacywet niet mag.

Het BKR zegt in een reactie tegen de omroep dat het ‘zijn werkwijze uitgebreid heeft getoetst aan wet- en regelgeving. "Als blijkt dat we niet aan de wet voldoen, zullen we dat direct aanpassen", aldus de woordvoerder.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft tegenover NOS aangegeven bezig te zijn met een onderzoek, nadat er verschillende klachten over de werkwijze van het BKR zijn binnengekomen.