De Europese ministers van Financiën hebben nog geen akkoord bereikt over de invoering van een 'digitax' die ervoor moet zorgen dat internetgiganten als Google en Facebook meer belasting gaan betalen.

Er wordt nu gemikt op een akkoord tegen maart 2019, meldt Knack.be.

Voorstanders van zo'n belasting, zoals de Franse president Macron, hopen bij de Europese verkiezingen van mei aan de kiezers te kunnen tonen dat Europa de frustratie over de belastingvoordelen voor techbedrijven aanpakt. De Duitse minister van Financiën Olaf Scholz zei vorige maand dat hij een bindende afspraak wilde op de top van Europese ministers van Financiën, maar dat is mislukt, ondanks een Frans-Duits compromisvoorstel.

Het originele Commissievoorstel voor een belasting op digitale activiteiten moest op termijn 5 miljard euro per jaar opbrengen. Maar omdat verschillende landen om uiteenlopende redenen niet instemden met het voorstel, gooiden Frankrijk en Duitsland het over een andere boeg.

Zij deden een voorstel om de regeling te beperken tot een heffing van 3 procent op de verkoop van digitale advertenties. Dat zou volgens Parijs en Berlijn het hoogst haalbare zijn. De facto betekent het dat Facebook en Google belast worden, maar - anders dan in het eerste voorstel - zal de belasting dan niet langer gelden voor niet-techbedrijven zoals de Duitse autobouwers.

Ondanks die bijsturing kon er op de Ecofin-Raad nog steeds geen (unaniem) akkoord worden bereikt.