Slimme speakers zijn wereldwijd de snelstgroeiende technologische gadgets, maar slechts een derde van de Nederlanders zegt bekend te zijn met spraaktechnologie en slimme speakers. Dat blijkt uit een peiling van Ipsos.

Nu Google zijn slimme Google Home met Nederlandstalige spraakassistent op de Nederlanddse markt heeft geïntroduceerd, deed marktonderzoeker Ipsos een klein onderzoek naar de adoptie van deze technologie onder Nederlanders.

Het blijkt dat weinig Nederlanders bekend zijn met spraakassistenten die op smartphones en slimme speakers beschikbaar zijn. Slechts één op de drie zegt dat ze er weleens over gehoord of gelezen hebben. Ook het gebruik ligt nog laag. Onder de gebruikers is spraakassistent Siri van Apple vooralsnog het meest populair (12%), gevolgd door de Google Assistant (8%) en Amazon Alexa (1%). Onder niet-gebruikers is er meer interesse voor Google Assistant dan voor Siri.

De gebruiksprofielen verschillen: Siri trekt meer mensen onder de 35 jaar aan, terwijl Google Assistant populairder is in de leeftijdsgroep 35-55 jaar. Gebruikers van spraakassistenten zijn overwegend positief over hun ervaring (64% is positief tot zeer positief), maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering (34% geeft een neutraal oordeel). Slechts een paar procent is negatief.

Spraakassistenten worden het meest gebruikt voor zoekopdrachten en het stellen van vragen (43%). Ook voor muziek afspelen, een timer of alarm instellen en gesproken updates van het nieuws, file- en weersberichten opvragen worden spraakassistenten regelmatig ingezet.