Door een programmeerfout in Twitter zijn privéberichten van gebruikers per ongeluk in handen gekomen van derden. De fout heeft meer dan een jaar in het systeem gezeten.

Het betrof een bug in de service waarmee externe programmeurs de inhoud van Twitter kunnen benaderen. Normaal gesproken krijgen zij geen toegang tot de privéberichten, maar door een fout kon het bijvoorbeeld gebeuren dat berichten die gericht waren aan webcare van bedrijven, zoals een luchtvaartmaatschappij, toch bij derden belandden.

Twitter geeft geen aantallen van getroffen gebruikers, maar zegt dat het om minder dan 1 procent gaat; dat zou dan minder dan 3,5 miljoen mensen zijn. Het is niet duidelijk of er Nederlandse accounts bij zitten.

Excuses
Twitter heeft zijn excuses aangeboden en zegt dat de getroffen gebruikers een melding krijgen zodra ze inloggen. Het bedrijf benadrukt dat het probleem alleen optrad bij een bepaalde combinatie van factoren en dat de bug meteen is opgelost toen technici erachter kwamen. Twitter zegt dat onderzoek heeft uitgewezen dat er geen misbruik is gemaakt van de gegevens.

Het is de tweede keer in korte tijd dat het sociale netwerk negatief in het nieuws komt door een datalek. In mei sloeg Twitter alarm omdat wachtwoorden van accounts per ongeluk als tekst in een intern logbestand waren terechtgekomen. Hoewel het bedrijf geen aanwijzingen had dat het bestand buiten de eigen servers was beland, riep het zijn gebruikers toch op om hun wachtwoord te veranderen.