De Consumentenbond zegt in een half jaar zo'n driehonderd meldingen gekregen te hebben over apps die van smart-tv's zijn verdwenen.

Bijna de helft van de klachten ging over de app van de NPO die ineens van televisies verdwenen was. De NPO staakte vorig jaar juni al de ondersteuning van apps op tv's van voor 2014, waardoor de app niet meer werkt op deze tv's. Twintig procent van de meldingen ging over de YouTube-app.

De meerderheid van de meldingen had betrekking op televisies van Samsung, dat ook het grootste markteendeel heeft op de smart-tv-markt, gevolgd door Philips, Sony en LG.

Samsung
Samsung geeft als rectie op deze klachten dat "verschillende appaanbieders gebruikmaken van de grote technologische vooruitgang van Smart TV’s in de afgelopen jaren. Nieuwe apps zijn daardoor steeds gebruiksvriendelijker en bieden meer mogelijkheden. De geproduceerde hardware kan echter niet alle nieuwe softwareontwikkelingen bijhouden. Het gevolg is dat sommige appaanbieders de oude apps niet meer aanbieden of kunnen ondersteunen. Daarnaast besluiten sommige appaanbieders te stoppen met het aanbieden van hun app op Smart TV’s. Wij hebben helaas geen invloed op welke apps appaanbieders beschikbaar stellen op de Samsung Smart TV. Dit zijn keuzes die appaanbieders maken. Wij kunnen daar geen verandering in brengen."

Consumentenbond
De Consumentenbond wil dat televisiemakers maatregelen nemen, door bijvoorbeeld met appmakers af te spreken dat apps op smart-tv's minstens zes jaar blijven werken.