Nederland is inmiddels koploper in Europa waar het levensmiddelen kopen via internet betreft. Vorig jaar deed 29 procent van de Nederlanders online boodschappen, tegen 21 procent een jaar eerder. Daarmee zijn de Nederlanders koploper in Europa geworden, waar dat voorheen de Britten waren.

Dat meldt het CBS. Al sinds 2013 maakt meer dan 20 procent van de Britten gebruik van online supermarkten, maar de groei is eruit in het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar daalde het aantal mensen dat op internet boodschappen doet daar zelfs met een procentpunt.

In Nederland is juist een gestage groei zichtbaar, van 10 procent in 2013 tot 29 procent in 2017. Bekende supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo en Plus timmeren online aan de weg, net als de boodschappendienst Picnic die sinds 2015 actief is.

Kleding en soportartikelen zijns nog steeds het populairste om online aan te schaffen. Van alle Nederlanders koopt 57 procent kleding of sportartikelen op internet, op de voet gevolgd door reizen/accommodaties en kaartjes voor evenementen.

Bijna 80 procent van de Nederlanders winkelt inmiddels op internet. Daarmee staat Nederland op de vijfde plaats in de EU, na het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Luxemburg. België neemt de tiende positie in, met 60 procent online shoppers. Hekkensluiters zijn Bulgarije en Roemenië, daar doet nog geen 20 procent van de mensen online aankopen.