Huawei komt met een eigen platform om voertuigen met elkaar èn met andere toestellen verbinden. Onder meer het Franse PSA, moederbedrijf van Peugeot en Citroën, stapt aan boord.

Het gaat om het OceanConnect IoV Platform dat Huawei op Cebit voorstelt. IoV staan dan voor Internet of Vehicles. Het gaat daarbij niet alleen om het verbinden van meerdere voertuigen tegelijk, maar ook over het verzamelen van data over de toestand van het voertuig, rijgedrag, rijprofielen en gegevens waarmee grotere evoluties ontdekt kunnen worden.

"De output van het voertuig kan de duurzaamheid en betrouwbaarheid verbeteren. Voor elektrische auto's betekent dat bijvoorbeeld weten hoeveel je wagen verbruikt door te rijden en hoeveel door de airco aan te zetten. Maar ook erachter te komen hoe lang de batterij op termijn nog zal meegaan," licht Huawei toe tijdens een  persevent.

De data die uit dit platform komen, gaan via de cloudoplossingen van Huawei. Alles rond big data en analyse komt in een private cloud, gekoppeld aan een publieke cloud voor concrete applicaties. Voor die publieke cloud werkt Huawei in Europa onder meer samen met Orange, Telefonica en Deutsche Telekom.

Daarnaast wil het OceanConnect platform een ecosysteem zijn om ook externe diensten toe te laten. Een van die opties is het vereenvoudigen van autohuur. "Je kunt dan een auto huren met slechts je smartphone", zegt Jean Leflour, senior vicepresident Connected Vehicle en Services Architecture Strategy bij de PSA Group, dat onder meer de merken Citroën, Peugeot en Opel bezit. Wel benadrukt hij dat zijn bedrijf wil blijven samenwerken met bestaande autoverhuurders.

Tot slot moet het platform ook een 'evolution enabler' zijn. Naast IoV mikt het op zogenaamde V2X: een voertuig verbinden met andere, niet auto-gebonden zaken om zo voor een betere mobiliteit en veiligheid te kunnen zorgen.

Citroën DS 7
De DS7 CRossback van Citroën is de eerste auto met dit OceanConnect platfrom. Huawei werkt hiervoor samen met PSA Group als IoT partner. PSA belooft alvast dat het elke zes maanden nieuwe services zal uitbrengen op het platform. Dat is opmerkelijk aangezien autofabrikanten hun nieuwe diensten doorgaans afstemmen op de release van nieuwe modellen, die elkaar pas na jaren opvolgen.