Voor de tweede keer heeft een rechtbank de eis Consumentenbond afgewezen, die stelt dat Samsung te weinig doet om zijn toestellen veilig te houden.

De consumentenorganisatie verwijt het bedrijf al jaren gebruikers onvoldoende ondersteuning te bieden op het gebied van updates voor besturingssysteem Android, met volgens de bond onveilige toestellen als gevolg.

De organisatie vindt dat de toestellen tot ten minste twee jaar na verkoop aan een klant en tot vier jaar na introductie op de Nederlandse markt softwarematig moeten worden ondersteund. Samsung beperkt zich tot ten minste twee jaar na introductie. De updates stoppen niet per se na die twee jaar, maar het bedrijf garandeert het niet meer.

Niet concreet en overtuigend
Volgens de rechter heeft de Consumentenbond onvoldoende duidelijk gemaakt waar er daadwerkelijk sprake is van een veiligheidsrisico. Ook heeft de bond niet goed aangetoond waarom Samsung sneller zou moeten updaten en dat het bedrijf ten onrechte updates achterwege laat bij bepaalde toestellen. "De door de Consumentenbond overlegde stukken zijn weinig specifiek en bieden, gegeven de technische toelichting door Samsung, geen van alle concrete en overtuigende aanknopingspunten voor een andersluidend oordeel", schrijft de rechtbank.

De eis van de bond om tot vier jaar na introductie telefoons softwarematig te ondersteunen, is door de rechtbank ook weerlegd. De rechter zegt in de uitspraak dat het deels gaat om zaken die zich in de toekomst afspelen, namelijk updates van nog niet bedachte of aangekondigde producten, en daar kan geen uitsprak over worden gedaan.

Risico's
Daarnaast verweet de Consumentenbond Samsung klanten onvoldoende te informeren over de risico's van onveilige telefoons. Ook op dat vlak geeft de rechtbank Samsung gelijk: het bedrijf biedt op zijn site voldoende informatie aan, luidt het oordeel. Daarnaast vindt de rechtbank dat van consumenten mag worden verwacht dat die verschafte informatie op waarde kan schatten en zo nodig extra informatie kan opvragen.

"Wij zijn verheugd over deze uitspraak", zegt Gert Jan ter Haar, hoofd technisch productmanagement van Samsung Nederland in een persverklaring. "Het vonnis onderstreept dat onze aanpak werkt om smartphones veilig te houden."

De Consumentenbond is teleurgesteld in de uitspraak: "Samsung krijgt de ruimte om zich te verschuilen achter een veelheid aan modellen en technische en economische afwegingen", zegt directeur Bart Combée. "Maar Samsung kiest er zelf voor zoveel modellen op de markt te brengen, er is niemand die ze daartoe dwingt."

Kort geding
In maart 2016 verloor de Consumentenbond in een kort geding over dit onderwerp ook van Samsung. De Amsterdamse rechter zei toen dat de zaak geen spoedeisend belang had en de dat de financiële gevolgen voor Samsung, als het telefoons veel langer van updates moet voorzien, 'enorm' zijn. De Consumentenbond startte vervolgens de bodemprocedure, met de uitspraak van vandaag als gevolg.

Of de Consumentenbond tegen de nieuwe uitspraak in beroep gaat, is nog niet bekend. Een woordvoerder van de bond zegt dat ze eerst het vonnis gaan bestuderen.