Facebook gaat de video's die gebruikers via het platform hadden opgenomen, maar vervolgens wilden wissen, van zijn servers verwijderen.


Dat heeft het bedrijf laten weten aan New York Magazine. Datt magazine kwam er deze maand achter dat Facebook video's bewaarde die nooit op de tijdlijn van gebruikers zijn geplaatst. De gebruikers hadden na de opnames aangegeven de betreffende video's te willen verwijderen. Het sociale medium zei de zaak te onderzoeken.

Volgens Facebook zorgde een bug ervoor dat de conceptvideo's niet werden verwijderd. Het bedrijf verontschuldigt zich en zegt de opgeslagen video's alsnog weg te halen.

Gebruikers vonden de opgeslagen video's nadat zij hun data-archief van Facebook hadden gedownload. Eerder deze maand kwamen gebruikers er op die manier ook achter dat het sociale medium jarenlang belgegevens van Android-telefoons verzamelde.

Adverteerders
Facebook werkt intussen ook aan een systeem waarbij adverteerders moeten beloven informatie over hun publiek alleen met toestemming te gebruiken, om misbruik te voorkomen.

De maatregel lijkt een aanvulling op de beslissing van Facebook om te stoppen met gerichte advertenties op basis van data van derden. Tot nu toe konden adverteerders hun reclame inzetten op basis van wat mensen op Facebook leuk vinden, gecombineerd met externe data zoals winkelgedrag buiten Facebook om.

Die informatie kwam van externe bedrijven die datasets van bijvoorbeeld winkelpubliek opstellen. Facebook had een samenwerking met de bedrijven die die data aanleverden. Die samenwerking wordt het komende halfjaar afgebouwd.

Cambridge Analytica
Adverteerders kunnen daarnaast ook nog eigen data over klanten aanleveren en die gebruiken om gericht te adverteren. Dat is de methode die door het bedrijf Cambridge Analytica werd gebruikt, en waardoor een datarel rond Facebook ontstond.

Cambridge Analytica gebruikte een app die zogenaamd uit academische overwegingen de data van gebruikers nodig had. Die data werden echter gebruikt voor een gedetailleerde dataset, die adverteerders tegen betaling konden gebruiken om nauwkeuriger te adverteren.

Het is nog niet duidelijk of Facebook straks gaat controleren of adverteerders gegevens inzetten zonder toestemming van de gebruiker, of dat een belofte van de adverteerder voldoende is.