Bijna driekwart van de senioren die nu online is, verwacht de toenemende digitale dienstverlening niet te kunnen bijbenen. Dit blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie KBO waaraan 1.350 Nederlandse senioren deelnamen.

Uit het onderzoek blijkt dat ook ouderen die actief zijn op internet, grote problemen verwachten. Bijna driekwart (72%) van deze digivaardige senioren verwacht moeite te krijgen om de internetontwikkelingen bij te benen of heeft dat nu al. Als diensten alleen nog maar via internet en e-mail aangeboden worden denkt 47% van de digivaardige senioren serieuze problemen te krijgen. Dit komt bovenop de 1,2 miljoen internetloze senioren uit eerder onderzoek van de KBO.

Volgens de KBO denkt de overheid daar te makkelijk over. Een vangnet blijft nodig. De KBO ziet dat veel dienstverlenende instanties er bijna vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers digitale dienstverlening ook kunnen en willen. "Ons onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit", zegt Unie KBO-directeur Manon Vanderkaa. "Daarom roepen wij op om alternatieven te blijven bieden, plus een goed functionerend vangnet. Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag."

Bij veel gemeenten kun je alleen nog een afspraak maken via internet. De ophaalkalender voor huisvuil staat online, brochures van de overheid moet je downloaden en vrijwel alle informatie over openbaar vervoer staat op internet. Slechts 28% van de online senioren verwacht hier in de toekomst probleemloos mee om te kunnen gaan.

Het onderzoek werd uitgevoerd door bureau TeraKnowledge in de laatste twee maanden van 2015.

> Bekijk ook de handleiding van SeniorenAcademie voor het aanvragen van een DigiD