Ongeveer 5,2 miljoen Nederlandse huishoudens hebben de beschikking over minimaal één tablet, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Na jaren van snelle groei is de penetratie van tablets in Nederland de afgelopen drie kwartalen vrijwel stabiel gebleven.

Volgens het nieuwste Dutch Tablet Users-rapport van Telecompaper had twee derde (67%) van de Nederlandse huishoudens in het vierde kwartaal van 2015 minimaal één tablet. Dit komt neer op 5,2 miljoen huishoudens. In 42 procent van de huishoudens werd één tablet gebruikt, een kwart van de huishoudens had twee of meer tablets. Eind 2012 had nog maar een derde van de huishoudens een tablet, eind 2014 was dat al opgelopen tot 60%.

De tablet-penetratie is de afgelopen jaren sterk gegroeid, van 22 procent van de huishoudens in het tweede kwartaal van 2012 naar het driedubbele daarvan in het vierde kwartaal van 2015. In de afgelopen drie kwartalen is dit percentage echter niet veranderd. Daaruit blijkt dat de periode van sterke groei ten einde is.

Surfen en gamen
Consumenten gebruiken hun tablet het vaakst om op internet te surfen, om te gamen en voor sociale media, zo blijkt uit het onderzoek. Vrouwen gebruiken hun tablet vaker dan mannen om te gamen en voor sociale media. De iPad wordt gemiddeld vaker gebruikt voor surfen op internet en Samsung-tablets vaker om op te gamen. Kinderen onder de twaalf gebruiken tablets het vaakst voor (educatieve) games, het kijken en streamen van video en het surfen op internet. In de top drie van ouderen neemt e-mailen de plek in van social media.

Uit het rapport blijkt verder nog dat de populariteit van activiteiten afhankelijk is van de grootte van de tablet. Hoe groter de tablet, hoe vaker deze wordt gebruikt om te surfen op internet en voor het volgen van nieuws. Dit is niet van invloed op hoe vaak de tablet wordt gebruikt voor het kijken en streamen van video. Tablets met een gemiddelde grootte (7-10 inch) worden doorgaans vaker gebruikt voor alle activiteiten. Voor tablets kleiner dan 7-inch geldt het omgekeerde, waarbij alle activiteiten onder het gemiddelde liggen.

De bevindingen zijn gebaseerd op onderzoek door het Telecompaper Consumer Panel in het vierde kwartaal van 2015 onder 5.200 Nederlandse consumenten in de leeftijd tussen de 12 en 80 jaar.