Veel websites van ziekenhuizen, huisartsen en andere zorgaanbieders zijn nog altijd slecht te gebruiken voor blinden, slechtzienden en doven, hoewel het technisch goed mogelijk is om websites toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

Hoewel precies een jaar geleden wetgeving van kracht werd die organisaties onder meer verplicht om websites bruikbaar te maken voor mensen met een beperking, is er nog maar weinig veranderd, blijkt uit onderzoek van de Stichting Accessibility. "Erger nog, bij veel zorginstellingen staat het nog niet eens op de agenda", zegt Monique van der Heijden van die organisatie.

Accessibility deed anderhalf jaar geleden ook al onderzoek naar de toegankelijkheid van websites. Het nieuwe onderzoek richt zich specifiek op websites van zorginstellingen; in ieder geval is er bij die websites weinig veranderd, aldus Van der Heijden.

Blinden en slechtzienden kunnen speciale schermleessoftware gebruiken om websites te bezoeken. Doven hebben behoefte aan ondertiteling bij filmpjes. Maar in de praktijk lopen zowel blinden en slechtzienden als doven tegen problemen aan.

Test
De stichting nam websites onder de loep met een geautomatiseerde test en ook handmatig. Daarbij bleek dat vrijwel alle zorgsites wel problemen hebben, van websites van ziekenhuizen tot die van huisartsen. De gedetailleerde, met de hand uitgevoerde test is uitgevoerd op 62 websites.

Niet alleen blinden hebben problemen als een website niet goed is gebouwd, waardoor hun schermleessoftware niet goed werkt - iets wat in de helft van de gevallen gebeurt. Ook slechtzienden kunnen problemen krijgen als het contrast tussen de achtergrond en de tekst niet groot genoeg is; zoals bij 90 procent van de sites het geval is.

Formulieren invullen lukt blinden en slechtzienden bij 85 procent van de websites niet goed. Filmpjes met bijvoorbeeld uitleg over medicijngebruik zijn in driekwart van de gevallen niet ondertiteld en dus niet nuttig voor doven.

E-health
"En dan hebben we alleen nog maar het openbare deel van de websites onderzocht", zegt Van der Heijden. Het besloten deel waar patiënten hun eigen zaken kunnen regelen, is immers niet zomaar toegankelijk. "Maar we hebben niet de indruk dat dat veel beter is."

Het idee is juist dat patiënten steeds meer hun eigen zorg digitaal regelen, maar voor de 300.000 blinden en slechtzienden en de 1,3 miljoen doven en slechthorenden die Nederland telt, blijkt dat lastig.

Reacties
Nictiz, het kennisinstituut voor ict in de zorg, bevestigt dat ziekenhuizen onvoldoende aandacht hebben gegeven aan het toegankelijk maken van hun websites. "Dit onderzoek is goed voor de ziekenhuizen, om te beseffen dat ze meer moeten luisteren naar wat de patiënt nodig heeft", aldus directeur Lies van Gennip.

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen laat weten dat ziekenhuizen niet stilzitten. "Meerdere ziekenhuizen zijn ermee bezig", zegt een woordvoerster. "Achter de schermen gebeurt van alles." Zo is het VieCurie-ziekenhuis al vergevorderd, maar zijn ook onder andere de Isala ziekenhuisgroep en het Westfriesgasthuis in Hoorn bezig met het beter toegankelijk maken van hun websites.