ING stopt na ruim 30 jaar met het gebruik van TAN-codes. Klanten van de bank moeten nu de ING-app op hun mobiele telefoon inschakelen bij online bankieren.

Een TAN-code moest worden ingevoerd bij het doen van een betaling. Klanten kregen de TAN-codes op een papieren lijst van de bank en later konden ze ook kiezen voor een berichtje met de code op hun mobiele telefoon. De Consumentenbond waarschuwde vorig jaar nog dat de TAN-codes op een papieren lijst relatief onveilig zijn.

ING stapt nu over op een systeem waarbij klanten via de ING-app op hun mobiele telefoon toestemming moeten geven voor een betaalopdracht. Het afgelopen jaar hebben ruim 1,1 miljoen klanten op die manier al groen licht gegeven voor hun betalingen.

Geen app?
De bank heeft ook klanten die geen mobiele app gebruiken en nog de papieren lijsten met TAN-codes hanteren. Toch moeten ook die klanten voor het eind van het jaar op een andere manier hun fiat geven aan betalingen. De bank werkt nog aan een oplossing voor die klanten, maar hoe die eruit gaat zien is nog niet bekend.

ING gebruikt al meer dan dertig jaar de TAN-codes. De codes werden voor het eerst gebruikt in 1986, bij de introductie van de Girotel. Dat was de eerste mogelijkheid voor elektronisch bankieren bij de Postbank.