"Wil je de Samsung Galaxy S7, S7 Edge of J3 2016 kopen? Doe dat niet!" Zo stelt de Consumentenbond.

De Consumentenbond is al langer bezig Samsung en andere smartphonefabrikanten zover te krijgen dat ze hun telefoons tenminste vier jaar na het uitbrengen van een model ondersteunen. Voor genoemde toestellen is slechts tot maart 2018 ondersteuning gegarandeerd.

Samsung zegt dat het smartphones tot tenminste 2 jaar na releasedatum ondersteunt. De Consumentenbond vindt dat te kort. Zij willen zoals gezegd dat dit vier jaar is, of twee jaar na het moment van verkoop door Samsung of via een retailkanaal.

Zonder updates veroudert de software en worden de toestellen minder veilig. Samsung zegt dat zij alle telefoons tenminste twee jaar ondersteunen, maar dat dit ook langer kan zijn. De Consumentenbond stelt dat consumenten daar niets aan hebben, aangezien dit in het geval van genoemde telefoons afwachten is wat er na maart gebeurt.

Reactie Samsung
Samsung reageert desgevraagd bij monde van woordvoerder Cella Sin: "Wij garanderen consumenten dat wij onze smartphones tenminste twee jaar vanaf de productintroductie in Nederland met softwareupdates ondersteunen. Dat betekent niet dat we bijvoorbeeld bij de Samsung Galaxy S7 in maart 2018 stoppen met de ondersteuning van softwareupdates. Zo hebben wij de Samsung Galaxy S6 uit 2015, S5 uit 2014 en S4 uit 2013 dit jaar van updates voorzien. De Samsung Galaxy S6 heeft begin december nog een update gehad."

Eerder al startte de bond een rechtszaak tegen Samsung over het ondersteuningsbeleid van het bedrijf. De zitting daarvan is in maart 2018.