Duizenden iPhone 6-gebruikers klagen over een mysterieuze ‘Error 53’ die hun toestel onbruikbaar maakt. De laatste iOS-versie zou kunnen detecteren als de iPhone door derden is gerepareerd en het toestel vervolgens vergrendelen.

Volgens The Guardian is Error 53 funest voor de werking van de iPhone 6. Er wordt geen waarschuwing gegeven en er is geen oplossing voor de gewraakte foutcode, die zou opduiken bij toestellen waarvan de vingerafdrukscanner is gerepareerd door een derde, onofficiële partij. Error 53 zou ook verschijnen bij gebruikers van een beschadigde iPhone 6 die hun toestel niet hebben laten repareren.

Laatste versie iOS9
Het opvallende is dat de foutcode pas is opgedoken na installatie van de laatste versie van iOS 9. Veel gebruikers melden dan ook dat hun beschadigde of gerepareerde toestel vóór de update lange tijd prima werkte. Apple zou op de hoogte van de problemen zijn, maar biedt vooralsnog geen oplossing. Gebruikers die met een iPhone 6 en Error 53 naar een Apple Store gaan, wordt verteld dat ze een vervangend toestel moeten aanschaffen.

Op de website iFixit regent het dan ook klachten, aldus oprichter en tech-expert Kyle Wiens. Volgens Wiens treden de problemen op als de Touch ID-scanner of kabel worden vervangen. “Na de software-update voert het toestel checks uit om te controleren of alle componenten origineel zijn. Is dat niet het geval, dan wordt het toestel vergrendeld.” Een topic over Error 53 op iFixit is al 183.000 keer bekeken.

Reactie Apple
Apple wil liever niet dat gebruikers hun iPhone via onofficiële kanalen laten repareren, maar of Error 53 moedwillig in het systeem is gestopt, is niet bekend. Een woordvoerder laat weten dat bij reparaties van officiële partijen beveiligheidschecks worden uitgevoerd om te voorkomen dat een andere, mogelijk malafide vingerafdrukscanner in de iPhone wordt ingebouwd. “Kan er geen veilige verbinding tussen de scanner en andere componenten worden opgezet, dan worden Touch ID en Apple Pay vergrendeld.”

Apple adviseert gebruikers die Error 53 op hun toestel zien verschijnen contact op te nemen met de eigen klantenservice.