Met de lancering van de Apple iPhone X is er een nieuwe smartphone met speciale augmented reality cameracapaciteiten. Is de AR-techniek de toekomst of een gimmick?

Apple heeft dit jaar gebombardeerd tot augmented reality-jaar. De techniek zelf is echter al vele jaren bekend en er wordt in verschillende industrieën al dankbaar gebruik van gemaakt. De techniek komt langzaam maar zeker beschikbaar voor consumenten onder meer via een nieuwe techniek van Google: Project Tango. De Lenovo Phab 2 Pro is de eerste smartphone die van Tango gebruikmaakt. Aan de achterkant zitten drie camera’s waarmee hij objecten of ruimtes opmeet en die gegevens gebruikt voor augmented reality.

In 2017 bracht Apple augmented reality naar een breder publiek dankzij hun eigen ARKit in het nieuwe besturingssysteem iOS 11. Zo is de AR-techniek voor vele miljoenen mensen beschikbaar en krijgen software-ontwikkelaars ruim baan. Nu beschikken de iPhone 8, 8 Plus en iPhone X ook over de capaciteit om afmetingen nauwkeurig te meten.

Bekijk ook een filmpje op Twitter

Wat is Augmented Reality?
Augmented Reality is letterlijk vertaald toegevoegde werkelijkheid en de techniek doet ook precies dat. Dankzij AR krijg je namelijk een extra werkelijkheid bovenop de bestaande werkelijkheid te zien. Zo speel je indrukwekkende 3D-spellen via de iPhone X op een lege tafel. Google werkt al jaren aan een special AR-bril. De bril laat je tegelijkertijd de normale wereld zien en daarnaast zie je allerlei extra informatie over het normale beeld heen. De techniek heeft enorme potentie, aangezien je bij AR de normale wereld blijft zien. Het is daardoor veel breder toepasbaar dan bijvoorbeeld virtual reality (VR ). VR neemt je namelijk mee in een totaal andere wereld. De techniek sluit af en is een techniek die vooral voor games geschikt is.

Dankzij Apple is AR in een klap toegankelijk voor miljoenen consumenten, in dit geval iOS-gebruikers. De ARKit brengt daar nog een belangrijke factor in mee, content. Apple geeft hiermee iedere ontwikkelaar het gereedschap om zelf AR-content te ontwikkelen met een potentiële afzetmarkt van miljoenen. En dat werkt motiverend voor goede en slimme AR-apps.

iPhone X en AR
Is de iPhone X dan echt een AR-toestel? Nee, de eerste amoled-iPhone is zeker geen pure AR-smartphone. Het toestel heeft vrijwel dezelfde specificaties als de iPhone 8 Plus, maar is een stuk compacter en heeft een nog luxere invulling gekregen. De iPhone X is namelijk met je gezicht te ontgrendelen dankzij de 3D-gezichtsscanner. Daarnaast zijn beide 12-megapixel camera’s optisch gestabiliseerd voor nog mooiere foto’s en ze helpen dus bij de AR-techniek. De slimme software stelt het toestel in staat om afmetingen zeer nauwkeurig vast te stellen. De camera’s, in combinatie met de slimme apps gemaakt via de iOS 11 ARKit, zorgen voor de augmented reality.

Nog een Twitter-voorbeeld

Het succes van AR voor consumenten is vooral afhankelijk van de hoeveelheid apps en toepassingen die er komen. ‘Content is king’ wordt er wel eens gezegd en dat geldt ook voor AR. Zonder nuttige content voor de consument blijft de techniek namelijk niet meer dan een gimmick.