Ruim twee miljoen mensen controleren hun Berichtenbox, voor berichten van de overheid, niet of nauwelijks. En zo missen ze belangrijke berichten over betalingen, wat tot boetes en zelfs tot ernstige financiële problemen kan leiden. 

Dat blijkt uit onderzoek van de Nationale Ombudsman.

Alle Nederlanders van 14 jaar en ouder hebben de digitale brievenbus via mijn.overheid.nl. Daarin kun je berichten ontvangen van overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, waterschappen en gemeentes.

"Het gaat om belangrijke berichten, beslissingen, beschikkingen, boetes, informatie, brieven", aldus ombudsman Reinier van Zutphen.

Het idee achter de online postbus is dat mensen al hun persoonlijke berichten van de overheid op één veilig punt ontvangen en bewaren. Daarvoor hoef je alleen de Berichtenbox te activeren. 6,6 miljoen mensen hebben dat inmiddels gedaan en krijgen hun overheidspost digitaal.

Problemen
Het systeem levert in de praktijk voor veel Nederlanders problemen op. Een nieuw bericht blijft bij bijna één op de drie gebruikers langer dan een jaar ongelezen. "Het is voor heel veel mensen ingewikkeld om de goede informatie open te maken in hun Berichtenbox," aldus Van Zutphen.

Een ander probleem is dat veel mensen hun Berichtenbox niet koppelen aan hun e-mailadres. Zo'n 17 procent krijgt daardoor geen melding per mail bij nieuwe berichten.

Van Zutphen: "Ja, dan gaat het helemaal mis. En het mag niet misgaan, want daar is het veel te belangrijk voor. Mensen raken in de schulden, zien beslissingen te laat. Het heeft vergaande en ernstige consequenties."

Hij roept de overheid dan ook op om snel in te grijpen. "Vraag wat burgers nodig hebben, en zorg dat die berichten ook gezien worden. Als dat niet gebeurt, haken een heleboel mensen af."

Gebruiksvriendelijker
Om de Berichtenbox echt goed te laten werken, moet er nog veel gebeuren, vindt de ombudsman. Hij roept de overheid op om het systeem veel gebruiksvriendelijker te maken.

Zo zouden burgers niet alleen berichten moeten ontvangen, maar zelf ook aan de overheid moeten kunnen sturen, vindt Van Zutphen. Dat kan nu niet. "Dat vind ik heel raar."

Het ministerie van Binnenlandse Zaken laat in een reactie weten al het een en ander te doen voor burgers die moeite hebben met digitale communicatie. "Voor wie wel wil, maar niet kan, worden oplossingen gezocht zoals cursussen in bibliotheken."

Het ministerie zegt zich te kunnen vinden in de voorstellen van de Ombudsman en belooft aan de slag gaan met verbeteringen.

Lees ook:

>> Ombudsman doet onderzoek naar digitale postbus mijnOverheid.nl

>> mijnOverheid, wat moet ik ermee?