WhatsApp is gestart met zakelijke accounts. Wereldwijd doet een klein aantal grote bedrijven mee aan een test hiermee. KLM is daar één van.

De deelnemende bedrijven krijgen een zogenoemd verified account, herkenbaar aan een groen vinkje achter de bedrijfsnaam. Daarmee weten gebruikers dat ze daadwerkelijk met dat bedrijf communiceren. De berichten zijn versleuteld en alleen leesbaar voor zender en ontvanger.

KLM-klanten kunnen via WhatsApp in tien talen hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtwijzigingen ontvangen. Ze geven tijdens online boeken of inchecken aan dat ze via WhatsApp informatie willen ontvangen, of voegen KLM toe aan hun contacten.

Pieter Groeneveld, verantwoordelijk voor digitale strategie bij Air France-KLM, garandeert dat gebruikers alleen "relevante boodschappen" van KLM ontvangen. "De klant zit niet te wachten op reclame. Dit is alleen bedoeld voor een-op-eencommunicatie met onze klanten."

WhatsApp is onderdeel van Facebook. Het koppelen van gebruikersdata tussen WhatsApp en Facebook is al een keer afgestraft door de Europese Commissie.

Verdienmodel
Voor Facebook zijn de zakelijke accounts een manier om geld te gaan verdienen met WhatsApp, in 2014 gekocht voor 19 miljard euro. Opties als reclame of betalen voor gebruik liggen zeer gevoelig bij de consument.

Hoe het verdienen aan de zakelijke accounts precies werkt, is aan WhatsApp, zegt Groeneveld. „Ik kan wel zeggen dat KLM niets betaalt voor de dienst. Dit gaat om een samenwerking. Voor WhatsApp is het een kwestie van leren. Voor ons ook.”