In Rotterdam is een onderzeeër ge-3D-print. Een echte, van 6 zes meter lang. Met de onderwaterboot kunnen duikers zich sneller verplaatsen. Handig voor klussen op zee, maar ook voor het leger. Dat schrijft het AD vrijdag.

Laagje voor laagje kunststof werkt de robotarm aan de scheepsromp. 0,9 millimeter per ronde. Met het blote oog is nauwelijks te zien hoe de grijze scheepsromp onder de robotarm groeit. "Ik kan er uren naar kijken", zegt Jasper Menger. "Als het op kantoor druk is, ga ik hier even zitten. Heerlijk."

Menger geldt in Europa als dé man op 3D-print-gebied. Hij maakt meubels, kunstwerken, maar ook fabrieksonderdelen. "Wie iets groots gerobotprint wil hebben, komt bij mij terecht."

Zo belandde de Twentse ondernemer Filip Jonker bij hem. Jonkers bedrijf Ortega Submersibles werkt aan een vervoermiddel waarmee duikers zich snel onder water kunnen voortbewegen. Handig voor werk aan booreilanden en bijvoorbeeld inspecties van kademuren, maar hij ziet ook militaire toepassingen. De tijd is rijp om potentiële klanten een echte tweepersoonsboot te demonstreren.

Wereldprimeur
Een onderzeeër. Het is een wereldprimeur, bekent Menger, maar die volgen elkaar nu snel op bij het robotprinten. "De mogelijkheden van 3D-printen nemen hand over hand toe. In Amerika werken ze aan een auto, in China een huis, wij maken een ge-3D-print schip."

Jonker, die al eens in een kartonnen boot het Kanaal overstak en racete in een auto van keramiek, schuwt het experiment niet. Over één boot van zes meter doet de robot een kleine vijftig uur. Menger heeft zijn machine dag en nacht aan één stuk laten draaien, om de klus zo snel mogelijk te klaren. Om de paar uur vult hij het reservoir bij met korrels grondstof. Glasvezel gevuld met PP om precies te zien. "Lekker stevig."

Vrijdag is de romp klaar en kan Filip Jonker haar meenemen.