Google en YouTube hebben vier stappen aangekondigd om de verspreiding van terroristische propaganda zoveel mogelijk terug te dringen.

Sociale media worden de afgelopen tijd opgeroepen om meer te doen tegen de verspreiding van terroristische video's en teksten, zogenoemde terroristische propaganda. Facebook kondigde vorige week donderdag stappen tegen zulke propaganda aan en ook Google maakt zijn aanpak nu bekend.

Google-advocaat Kent Walker beschrijft in een verklaring vier stappen die Google en YouTube de komende tijd tegen terrorisme nemen. Net als bij Facebook is een combinatie van kunstmatige intelligentie en menselijke moderatie daarbij de speerpunt.

Zelflerende systemen
Zelflerende algoritmes worden op Google en YouTube ingezet om terroristische inhoud sneller te herkennen en te kunnen verwijderen. Google gebruikt die technologie al om eerder gedeelde terroristische video's direct te verwijderen wanneer die opnieuw worden gedeeld.

Meer dan 50 procent van de geweerde terroristische content wordt volgens Google al op die manier verwijderd. Het bedrijf gaat meer investeren in die technologie, om terroristische inhoud nog sneller en nauwkeuriger te kunnen herkennen.

Moderators
Daarnaast wordt de externe groep menselijke toezichthouders bijna in formaat verdubbeld. Die groep beoordeelt video's en teksten die door Google- en YouTube-gebruikers zijn gemarkeerd ook daadwerkelijk de regels overtreden.

De groep bestaat nu al uit experts van 63 non-gouvernementele organisaties, daar komen nog eens 50 organisaties en extra financiering bij. Het gaat om experts op allerlei gebieden, van terrorisme tot zelfmutilatie en zelfmoord.

Google neemt ook een strengere houding tegen video's die zijn voorwaarden niet per se overtreden, maar wel op het randje zijn. Video's met bijvoorbeeld opruiende religieuze of racistische inhoud worden niet verwijderd, maar krijgen wel een waarschuwing voor kijkers. Die moet voor het kijken eerst weg worden geklikt. Ook worden zulke video's uitgesloten van het advertentie-programma van Google, zodat er geen geld mee kan worden verdiend.

Anti-radicalisatie
De vierde stap die Google zet is een poging om doelwitten van radicalisatie een andere kant op te sturen. Zo worden bijvoorbeeld potentiële IS-rekruten naar anti-terrorisme-video's verwezen om hen zo op andere gedachten te brengen. Daarvoor gebruikt Google dezelfde technologie waarmee normaal gesproken gepersonaliseerde advertenties worden gemaakt.

Google wijst daarnaast op de samenwerking met bedrijven als Facebook, Microsoft en Twitter. Zij delen kennis en technologie om terrorisme online sneller de kop in te drukken, en helpen daarbij ook kleinere bedrijven die zelf minder mogelijkheden hebben.

Politie
Vorige week werd bekend dat een nieuwe politie-eenheid vanaf september start met het actief opsporen van jihadpropaganda op internet.

Een kerntaak van dat team is om berichten waarmee nieuwe strijders worden gerekruteerd of waarin aanslagen worden verheerlijkt snel van Google, YouTube, Twitter en Facebook te laten verwijderen.