Ondanks het nog altijd toenemende gebruik van smartphones en andere mobiele apparaten, blijven de omzetten van mobiele aanbieders krimpen door de harde concurrentie. Voor consumenten is dat goed nieuws: dit betekent dat de prijzen dalen.

Volgens marktonderzoeker Telecompaper kwam de omzet van alle mobiele aanbieders in Nederland vorig jaar uit op 4,7 miljard euro, een daling van bijna 4 procent. Hoewel de inkomsten minder sterk afnamen dan een jaar eerder, noemen de onderzoekers de ontwikkelingen 'weinig bemoedigend' voor de bedrijven.

Lagere prijzen
Door het aanbieden van onder meer all-inbundels en grotere databundels tegen lagere prijzen, proberen de aanbieders mensen over te halen om meer te besteden. De groei van het mobiele dataverkeer kan de krimp van de omzet uit gesprekken en sms'jes echter niet compenseren. Nadelig voor de bedrijven is dat steeds minder consumenten 'buiten de bundel' gaan, waaraan meer wordt verdiend.

Vooral Vodafone en T-Mobile doen het slecht, vanwege klanten die weglopen en dalende tarieven. Bij beide bedrijven daalde de omzet met zo'n 7 procent. Vodafone Nederland, dat sinds begin dit jaar bij kabelbedrijf Ziggo hoort, verloor in de laatste drie maanden van afgelopen jaar 92.000 klanten.

De Nederlandse marktleider KPN deed het relatief goed en bleef in omzet nagenoeg stabiel; de daling bleef beperkt tot 0,6 procent. Inclusief dochterbedrijven als Telfort heeft KPN ruim 42 procent van de mobiele markt in handen. Het veel kleinere Tele2, dat bijna 4 procent van de markt heeft, deed het ook goed.

De Nederlandse mobiele markt telde eind vorig jaar in totaal 20,3 miljoen simkaarten, een stijging van 1,7 procent op jaarbasis.