YouTube wil een eind maken aan de reclamespotjes van zo'n 30 seconden die niet weg te klikken zijn. Eigenaar Google heeft dat plan bevestigd naar aanleiding van berichtgeving in het jeugdjournaal van de BBC, Newsround.

Veel gebruikers van YouTube ergeren zich aan de relatief lange advertenties waar ze naar moeten kijken. Die vorm van adverteren is volgens een deskundige een overblijfsel van het 'lineair tv-kijken'.

Dat soort reclame is alleen niet erg effectief op internet. Adverteerders bieden het veel aan, maar de kwaliteit is vaak onvoldoende, zegt de woordvoerder.

Vanaf volgend jaar zullen er daarom op YouTube alleen nog maar korte reclamespotjes te zien zijn, die bovendien weg te klikken zijn.

YouTube zal zich alleen nog concentreren op inhoud die zowel voor gebruikers als adverteerders acceptabel is, aldus Google. Reclame is een van de grootste inkomstenbronnen van YouTube.

Het nieuwe reclamebeleid van YouTube gaat pas volgend jaar in, en niet eerder, om adverteerders de tijd te geven eraan te wennen, zegt een woordvoerder.