Facebook gaat journalisten vragen of nieuws echt is als genoeg gebruikers twijfels hebben geuit over een bepaald verhaal. Het laten factchecken van nieuws doet het sociale netwerk in de strijd tegen nepnieuws op het sociale netwerk.

Gebruikers krijgen voortaan een optie om rechtsboven een link twijfel te uiten over de echtheid van een bericht dat ze tegenkomen in hun nieuwsfeed, schrijft Recode. Als er genoeg gebruikers de knop hebben aangeklikt, stuurt Facebook het bericht naar journalisten van vier media om het te laten controleren. Dat zijn ABC News, Politifact, FactCheck en Snopes, alle Amerikaanse media.

Als twee van die media het verhaal aanmerken als nepnieuws, krijgt het een melding dat het gaat om een 'betwist' verhaal. Wanneer gebruikers vervolgens het verhaal willen delen, krijgen ze de vraag of ze dat echt willen via een popup die expliciet stelt dat het verhaal waarschijnlijk niet klopt.

Door het aanwijzen van alleen Amerikaanse media lijkt het erop dat de functie alleen zal werken in de Verenigde Staten. Ook in Europa is nepnieuws op Facebook een item. Het sociale netwerk zei vorige maand al dat het nepnieuws wilde aanpakken. Het heeft onder meer zijn advertentiesysteem gesloten voor sites die nepnieuws verspreiden.

De zaak kwam aan het rollen na beschuldigingen dat nepnieuws op Facebook invloed had gehad op de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Daarbij versloeg Donald Trump tegenkandidaat Hilary Clinton.